CONVENȚIA ONU PRIVIND DREPTURILE COPILULUI.
Convenția din 20 decembrie 1989 privind drepturile copilului a fost ratificată de România, a fost încorporată în legislația internă prin legea nr. 18 din 27 septembrie 1990, iar legislația națională trebuie interpretată în conformitate cu obligațiile care decurg din convenție, pe care statul român a ales să le asume prin ratificarea sa. (Acest lucru se aplică atât timp cât nu este necesar să se anuleze direct o dispoziție a unei legi naționale.)
Articolul 24, alineatele (1) și (2), secțiunea (c) din convenție are următorul cuprins:
„1. Statele părți recunosc dreptul copilului de a se bucura de cel mai înalt posibil standard de sănătate și de a avea acces la facilități pentru tratamentul bolilor și reabilitarea sănătății. Statele părți se vor strădui să se asigure că niciun copil nu este privat de dreptul său de acces la astfel de servicii de îngrijire a sănătății.
- Statele părți continuă punerea în aplicare integrală a acestui drept și, în special, trebuie să ia măsuri adecvate:
(x) Combaterea bolilor și a malnutriției, inclusiv în cadrul asistenței medicale primare, printre altele, prin aplicarea tehnologiei ușor disponibile și prin furnizarea de alimente nutritive adecvate și apă potabilă curată , luând în considerare pericolele și riscurile poluării mediului:
… ” (sublinierea noastră)
Obligația reală a statului este de a se „strădui să asigure” un astfel de tratament și de îngrijire și de a „urmări deplin” dreptul copilului la cel mai înalt standard de sănătate atins.
Cel mai înalt nivel de sănătate atins nu poate implica starea care să permită copiilor (care aparțin unui grup deosebit de vulnerabil în această privință) să fie expuși la radiații de natură sau rezistență dăunătoare sănătății.
Există documentație științifică conform căreia implementarea sistemului 5G va implica expunerea la un nivel mai puternic și mai periculos 87 de radiații electromagnetice cu frecvență radio decât sistemele 2G, 3G și 4G deja stabilite (care, conform documentației disponibile, sunt în sine dăunatoare sau prezintă un risc), în forma sa actuală. Prin urmare, ar trebui să fie în mod clar de așteptat că ar fi mai direct dăunătoare sănătății și purtătoare ale unor riscuri de daune și, ca atare, contravin obligațiilor României în conformitate cu articolul 24 din Convenția ONU privind Drepturile Copilului.
Comitetul ONU pentru Drepturile Copilului, care ia decizii și în cazurile de reclamație, a emis în 2013 „comentariu general” nr. 15, care constituie linii directoare privind modul în care comitetul interpretează articolul 24 din convenție.
La punctul III.A, pe conținutul normativ al dispoziției, se menționează că:
„Noțiunea de„ cel mai înalt standard de sănătate atins ”ține cont atât de condițiile biologice, sociale, culturale și economice ale copilului, cât și de resursele disponibile ale statului, completat de resurse puse la dispoziție din alte surse, inclusiv organizații neguvernamentale, comunitatea internațională și sectorul privat .
Dreptul la sănătate al copiilor conține un set de libertăți și drepturi. … Drepturile includ accesul la o serie de facilități, bunuri, servicii și condiții care asigură egalitatea oportunităților pentru fiecare copil de a se bucura de cel mai înalt standard de sănătate atins . “( sublinierea noastră.)
Companiile de telecomunicații au pus deja la dispoziția noastră mijloace de comunicare eficiente, ceea ce nu justifică implementarea sistemului 5G.
În plus, la alineatul (2), subsecțiunea (c), privind poluarea mediului, comitetul a afirmat astfel, cf. ibid. (p.6 – 7):
„Statele ar trebui să ia măsuri pentru a rezolva pericolele și riscurile pe care poluarea locală a mediului le prezintă sănătății copiilor în toate zonele … Statele ar trebui să reglementeze și să
_____________
87 Părțile radiațiilor care, conform informațiilor ce m-au fost furnizate vor fi emise din sistemul 5G, vor avea o rezistență mai mică, deși din cauza altor caracteristici vor fi totuși mai periculoase decât radiațiile curente de la 2G-, 3G- și 4G. Vezi Kuster și colab. (2018) la punctul 1.2.2.1.3. de mai sus.
monitorizeze impactul asupra mediului al activităților comerciale care poate compromite dreptul copiilor la sănătate, … ” (sublinierea noastră)
Formularea „poate compromite” indică cu tărie că comitetul utilizează un principiu de precauție și că constatarea unui risc este suficientă pentru ca statul să fie obligat să reglementeze și să monitorizeze astfel de activități.
Prin interpretarea scopului său, ar însemna ca preocuparea pentru sănătatea copiilor (care în sine trebuie să presupună că are o greutate deosebit de mare, în special atunci când este opusă intereselor financiare) trebuie să conducă la interzicerea de către stat a tipurilor de poluare care pot pune în pericol sănătatea copiilor. Având în vedere documentația științifică la îndemână, aceasta ar însemna că convenția este un obstacol în stabilirea sistemului 5G, dacă nu trebuie decât să respecte recomandările ICNRIP privind limitele.
Există o singură decizie din partea Comitetului ONU pentru Copii în ceea ce privește articolul 24 (caz de comunicare nr.35/2017). Cazul, care nu este descris în mod explicit pe pagina de start a comisiei, nu pare să aibă nici o legătură cu problema existentă din descrierea sa sumară (copilul refugiat).
Întrebarea nu a fost abordată în dreptul național român.
Prin urmare, nu există o sursă autoritară care să poată verifica interpretarea de mai sus.
Concluzia subiectului.
Dintr-o interpretare a formulării și a scopului Convenției ONU privind Drepturile Copilului, în comparație cu documentația științifică existentă, atât în ceea ce privește daunele, cât și riscurile, consider că activarea sistemului 5G ar contraveni obligațiilor statului român în conformitate cu articolul 24 din convenție.