Luni, 28 octombrie 2018, la sediul Ministerului Comunicațiilor și Societății Informaționale (MCSI) a avut loc ședința publică de dezbatere a proiectului Ordonanței de Urgență pentru simplificarea procedurii de autorizare a executării lucrărilor de construcții cu privire la infrastructura fizică necesară susținerii rețelelor de comunicații electronice, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, proiect aflat în transparență decizională pe site-ul MCSI, din data de 16.10.2019, în conformitate cu prevederile Legii 52/2003.
La eveniment au participat reprezentanți ai MCSI, Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații(ANCOM), Asociației Operatorilor Mobili din România, Avocatului Poporului, Alianței Părinților, Asociației Juriștilor pentru Apărarea Drepturilor și Libertăților, Frăției Ortodoxe Sf. Gheorghe, Asociației Civice pentru Viață, Asociației Medici pentru Consimțământ Informat, Asociației Civice Dreptatea, Asociației Pro Decizii Informate, Asociației Angel, Asociației Sf. Arhanghel Mihail, Asociației culturale „Orante”, Centrului Medical Naturalia, mass-media, precum și cetățeni.
Peste 80 de asociații românești au semnat un Memoriu Național depus la ministere și Guvern, au fost trimise și petiții individuale. Inclusiv Academia Română ne-a informat că a depus materialul consultativ care promovează Principiul Precauției în privința Tehnologiilor 5G.
Deși OUG are ca fundamentare referințe clare, explicite la implementarea tehnologiile 5G în România reprezentanții Guvernului neagă promovarea și facilitatarea implementării tehnologiilor 5G prin OUG aflată în dezbatere abuzând întreg procesul de dezbatere. Acest abuz vădit a început dinainte de ședința publică de consultare din 28.10.2019, prin faptul că reprezentanții MCSI au obstrucționat participarea cetățenilor și reprezentaților organizațiilor civice interesate care au trimis mesaje de participare la care nu li s-a răspuns cu confirmare de participare, locurile fiind limitate la 50, astfel aceștia nemai putând să se prezinte la ședintă și abuzul a culminat prin jignirile și intimidările aduse la adresa celor prezenți și celor peste 200 de petiționari care au trimis în termen și conform legii obiecțiile lor la adresa OUG aflată în dezbatere.
Pe 07.11.2019 a fost termenul legal (conform Legii 52/2003 Art.7 lit. d în termen de 10 zile calendaristice de la încheierea dezbaterii publice se asigură accesul public, pe site-ul şi la sediul autorităţii publice responsabile, la următoarele documente: minuta dezbaterii publice, recomandările scrise colectate, versiunile îmbunătăţite ale proiectului de act normativ în diverse etape ale elaborării, rapoartele de avizare, precum şi versiunea finală adoptată a actului normativ.) nu ni s-a prezintat public minuta, recomandările și versiunea îmbunătățită a OUG.
Suntem îndreptățiși prin lege să avem acces inclusiv la filmarea integrală a Sedinței din 28.10.2019, să fie transparentă întreaga abordare a funcționarilor MCSI și ANCOM în acest context.
Secretariatul Coaliției STOP 5G