Implementarea 5G în România rămâne o mare problemă nerezolvată
Către Instituția Avocat Poporului,
Doamnei Avocat al Poporului Renate Weber
Dorim să ne exprimăm mulțumirea și aprecierea pentru munca pe care dumneavoastră personal și colegii din instituția pe care o conduceți, o desfășurați în apărarea drepturilor și libertăților cetățenilor României, în fața abuzurilor autorităților de stat, care se situează, de foarte multe ori, prin acțiunile sau inacțiunile lor, împotriva cetățenilor.
Apreciem pozițiile pe care le-ați avut în ceea ce privește schimbările majore și nefaste pe care autoritățile le-au impus și urmăresc în continuare s-o facă, în domeniul comunicațiilor electronice și a activităților conexe, prin Legea nr. 198/2022 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul comunicațiilor electronice și pentru stabilirea unor măsuri de facilitare a dezvoltării rețelelor de comunicații electronice, precum și pentru pachetul de acte normative care vizează implementarea tehnologiei 5G pe teritoriul României.
Înțelegem că domeniul comunicațiilor electronice este unul complex și de cele mai multe ori destul de greu de înțeles în profunzime, în special din cauza gradului mare de elemente tehnice pe care le conține. Totuși, având în vedere că digitalizarea și tehnologizarea accentuată a societății aduc cu ele, pe lângă beneficii și mult prea multe consecințe negative, atât în viața individului, cât și a societății în ansamblul ei, este vital să facem împreună toate eforturile care ne stau în putință pentru diminuarea și chiar stoparea cauzelor care produc efecte dăunătoare.
Echipa de lucru din cadrul Coaliției noastre este formată din ingineri, fizicieni, medici, psihologi, avocați, experți internaționali etc., care au întreprins o muncă asiduă pentru conștientizarea și prezentarea problematicilor referitoare la tehnologia 5G și la efectele nocive ale acesteia. Există până acum mii de pagini de documentații, selectate cu mare atenție, dintre cele mai relevante și mai temeinice studii și cercetări, elaborate de instituții din alte țări și de cercetători recunoscuți, pe care le-am pus la dispoziția autorităților din România implicate în procesul de legiferare. După cum bine știți, aceste dovezi nu au fost luate în considerare, ba mai mult, cei responsabili și implicați în procesul de legiferare au urmărit permanent să minimalizeze, să sfideze, să denatureze și să discrediteze toate acțiunile noastre și a altor mii de cetățeni, care au depus în mod individual petiții și solicitări decidenților implicați. Prin urmare, atitudinea cu care instituțiile statului abordează toată această situație ridică mari semne de întrebare și reprezintă, ea însăși, izvorul abuzurilor și încălcării drepturilor și libertăților noastre fundamentale.
Implementarea 5G în România rămâne o mare problemă nerezolvată.
Dincolo de procedurile parlamentare care au dus la votarea și promulgarea Legii nr. 198/2022 privind comunicațiile electronice, sănătatea oamenilor este în continuare afectată și va fi din ce în ce mai mult. Pe baza acestei legi se vor instala în România milioane de echipamente radiative 5G, care vor crea un „ocean artificial de radiaţii milimetrice de înaltă frecvenţă”, conform Academiei Române (https://www.facebook.com/stop5gromania/videos/607722564229113/), la unison cu miile de cercetători din diverse domenii și specialități, din multe țări ale lumii, care s-au pronunțat clar, ferm și argumentat împotriva acestei tehnologii nocive.
Rețelele de comunicații electronice mobile devin din ce în ce mai dense, mai apropiate de oameni, de locurile lor de muncă, de locuințe și de spațiile publice intens circulate. Astfel, ele devin mult mai radiative și mai nocive pentru sănătate și mediu. Și toate acestea, în lipsa unor certitudini științifice, obiective. Reamintim că nu s-au făcut niciun fel de studii de impact, nici la nivel european, nici în România.
Pe de altă parte, știți foarte bine că sunt multe studii științifice de calitate care arată că radiațiile 5G cresc incidența la: infertilitatea masculină, stresul oxidativ, eliberarea de radicali liberi, afectarea dezvoltării creierului, alterarea ADN-ului, slăbirea sistemul imunitar, afectarea memoriei, tulburările somnului, hiperactivitate, deviații comportamentale, distrugeri ale barierei sânge-creier, tumori cerebrale, cancer s.a. Cei mai afectați sunt copiii, care absorb chiar și de 10 ori mai multe radiații decât adulții, precum femeile gravide (împreună cu fetușii lor), persoanele electrosensibile, bolnavii cronici, deținătorii de pacemakers și implanturi.
De asemenea, radiațiile masive generate de rețelele 5G afectează ireversibil și mediul înconjurător și biodiversitatea, decimând polenizatorii, omorând păsările și perturbând sever întregul ecosistem.
Prezentăm un caz recent din Brașov în care cetățenii îi imploră pe operatori și pe cei de la ANCOM să dezinstaleze antenele, despre care spun că „îi omoară”, la propriu.
Sursa: https://www.facebook.com/StirileKanalD/videos/2335876033255443/.
În anul 2020 vicepreşedintele Academiei Române, acad. Victor Voicu, profesor de farmacologie, toxicologie și psihofarmacologie clinică, Preşedinte al Secţiei de Ştiinţe Medicale a Academiei Române spune clar că trebuie să fim precauți în ce privește tehnologia 5G, deoarece sunt studii care demonstrează că radiațiile electromagnetice de radiofrecvență sunt cancerigene și cu caracter ionizant.
Sursa: https://www.facebook.com/stop5gromania/videos/607722564229113/.
Reamintim faptul că efectele dezastruoase pe care această lege le va produce vă vor afecta direct și pe dumneavoastră (inclusiv familiile și copiii), respectiv vor afecta sănătatea și viața oricărei ființe vii și a mediului înconjurător, deoarece radiațiile electromagnetice de radiofrecvență nocive generate de rețele 5G, pe care Legea nr. 198/2022 nu numai ca le permite ci chiar le facilitează, vor fi omniprezente și nimeni nu se va putea feri sau proteja de ele.
Un alt aspect important este că Parlamentul nu a implementat corect și complet Decizia CCR nr. 295/2022 referitoare la neconstituționalitatea amplasării de echipamente pentru comunicații electronice pe spațiile verzi din intravilanul localităților, deoarece nu a introdus în lege prevederi clare care să interzică amplasarea acestor echipamente pe spațiile verzi.
Prin multiple decizii și o vastă jurisprudență, Curtea Constituțională a arătat că în cadrul procedurii de revizuire a unei legi, Parlamentul poate modifica și alte prevederi legale dacă acestea se găsesc într-o legătură indisolubilă cu dispozițiile declarate ca fiind neconstituționale, pentru a asigura caracterul unitar al reglementării. Așadar, parlamentul avea cadrul legal și obligația să facă toate corecturile și completările necesare pentru implementarea corectă și completă a deciziei CCR.
Parlamentul doar a eliminat din lege articolele declarate neconstituționale de CCR, dar nu s-a asigurat că acest lucru e suficient pentru ca de acum înainte legea să interzică amplasarea echipamentelor pentru comunicații electronice pe spațiile verzi din intravilanul localităților. Parlamentul avea obligația să corecteze în așa fel noua lege, încât ea să interzică complet aceste lucruri și trebuia să prevadă printr-un articol, clar și explicit că nu se pot amplasa echipamente de comunicații pe spațiile verzi.
În prezent, aplicarea deciziei CCR este parțială și incompletă deoarece operatorii telecom pot în continuare să amplaseze antene pe spațiile verzi din intravilan. Asta deoarece legislația actuală le permite acest lucru iar noul Cod al comunicațiilor, adică Legea nr. 198/2022, nu le interzice s-o facă. Ceea ce înseamnă că, în practică, nu se va respecta absolut deloc decizia Curții Constituționale care prevede că antenele instalate pe spațiile verzi afectează dreptul la ocrotirea sănătății și la un mediu sănătos. Asta deși deciziile CCR sunt definitive și general obligatorii.
Menționăm și faptul că în proiectul de lege sunt articole în care se prevăd interdicții clare pentru firmele telecom. Practic, se prevede explicit ce nu au voie să facă. De exemplu, articolele referitoare la avizele și autorizațiile de mediu sau la cele de cadastru etc. La fel trebuia prevăzută și interdicția de a amplasa echipamente de comunicații pe spațiile verzi.
Așadar, trebuie prevăzut clar în această lege că operatorii telecom nu au voie să monteze antene pe spațiile verzi, așa cum prevede Constituția, pentru că se încalcă dreptul la ocrotirea sănătății și la un mediu sănătos.
Fără aceste prevederi explicite, firmele telecom, pe baza legilor care sunt acum în vigoare, vor instala în continuare multe antene pe spațiile verzi din intravilan, sfidând Constituția și decizia CCR.
În prezent, orice firmă care are codul CAEN referitor la telecomunicații va putea să facă o cerere să amplaseze antene pe spațiile verzi din intravilan, iar autoritățile trebuie să i-o aprobe. Nu o pot refuza deoarece nu au prevăzut niciunde în lege că această amplasare e interzisă, deși CCR a arătat clar că este neconstituțională.
Mai sunt și alte prevederi în Legea nr. 198/2022 care se corelează cu articolele declarate neconstituționale de CCR și care trebuie corectate. De exemplu, situația cu mobilierul stradal. Sunt unele tipuri de mobilier stradal și alte structuri specifice care se pot amplasa și pe spațiile verzi. Iar pe ele se vor monta ulterior dispozitive pentru telecomunicații. Ceea ce înseamnă că acele dispozitive sunt amplasate tot pe spațiile verzi, chiar dacă nu pe suportul lor propriu ci pe alți suporți. Ceea contravine deciziei CCR.
Un alt aspect important corelat cu decizia CCR este că toate echipamentele de comunicații existente pe spațiile verzi trebuie demontate. Pentru că în prezent sunt multe instalații radiative (și se instalează în continuare) pe spațiile verzi ale străzilor, în parcuri, în locuri de joacă, în curțile diverselor instituții etc., afectând grav dreptul la ocrotirea sănătății și dreptul la un mediu sănătos al cetățenilor.
Pentru o respectare corectă și completă a deciziei CCR nu e suficient să nu se mai instaleze echipamente noi pe spațiile verzi (deși acest lucru nu e garantat, așa cum am arătat anterior), ci trebuie ca și echipamentele existente să fie demontate și îndepărtate. Iar acest lucru nu e prevăzut niciunde în lege, deci nu este obligatoriu pentru autorități și firmele telecom. Ceea ce contravine, din nou, deciziei CCR.
Aceste aspecte referitoare la neimplementarea corectă și completă a Deciziei CCR nr. 295/2022 au fost aduse la cunoștința Senatului înainte de votul din plen. Deși s-a supus la vot reîntoarcerea proiectului de lege la Comisiile de raport, pentru a fi corectat în acest sens, majoritatea senatorilor au ales să voteze împotrivă.
De asemenea, asupra acestui abuz al Parlamentului a fost informată și Președinția, înainte de a se promulga Legea nr. 198/2022. Cu toate acestea și ei au ignorat neimplementarea corectă a Deciziei CCR, iar președintele a promulgat legea.
Așadar, Legea nr. 198/2022 trebuie să se reîntoarcă în Parlament pentru a fi corectată mai bine, în conformitate cu Decizia CCR nr. 295/2022 și cu alte decizii CCR anterioare, care sunt aplicabile în această speță. Solicităm Avocatului Poporului să facă demersurile necesare în acest sens, inclusiv să sesizeze CCR și Parlamentul asupra acestui fapt.
În concluzie, vă rugăm să vă aplecați asupra solicitărilor noastre și ale întregii societăți care dorește o viață mai bună, mai sănătoasă și mai sigură. Zecile de organizații non guvernamentale și zecile de mii de cetățeni pe care îi reprezentăm așteaptă de la dvs. o implicare activă, urgentă și rodnică și vă susțin în toate demersurile pe care le veți întreprinde în acest sens.
Prin acest demers dorim să găsim împreună soluții pentru limitarea efectelor negative a tehnologiei 5G asupra sănătății, mediului și siguranței noastre. Aceasta este în interesul tuturor și intră în atribuțiile instituției Avocatul Poporului.
De aceea vă solicităm o audiență, sub forma unei dezbateri și prezentare documente în cadrul instituției Avocatul Poporului, cu reprezentanții Coaliției STOP 5G România. Există modalități legale prin care se pot limita efectele nocive menționate anterior, pe care vrem să le aplicăm împreună.
Vă rugăm să acordați număr de înregistrare acestei solicitări și să ni-l comunicați pe mail, împreună cu decizia dumneavoastră.
Vă mulțumim!
Data: 4.11.2022
Coaliția STOP 5G ROMÂNIA
Prin secretar CENTRUL DE CERCETARE ŞI DEZVOLTARE AXIO, legal constituită, cu datele de identificare în Registrul Național ONG 9364/A/2010, Președinte ing. Mădălina Apostol
Email: contact@stop5gromania.ro/, stop5gromania@gmail.com;
Website: stop5gromania.ro;
Facebook: https://www.facebook.com/stop5gromania.
Coaliția STOP 5G ROMÂNIA este o mișcare civică, fără formă juridică, formată din asocierea a aproximativ 90 de organizații semnatare ale Memoriului Național STOP 5G și aproximativ 50.000 de cetățeni români semnatari ai petițiilor împotriva implementării iresponsabile pe scară largă a rețelelor 5G.(www.stop5gromania.ro/membri)
Coaliția STOP 5G ROMÂNIA este membră a ALIANȚEI EUROPENE STOP 5G formată din peste 41 de grupuri civice apolitice, fără conflicte de interese aparținând a 23 de națiuni europene, pentru a împărtăși o cale comună pentru revendicarea drepturilor fundamentale grav amenințate de noile tehnologii de comunicații electronice 5G și de sistemele de emisii de frecvență radio (https://www.alleanzaitalianastop5g.it/442967283).