Toți cei care au petiționat ANCOM în perioada 25.09.2019-09.12.2019 pentru a se opune vânzării unei cantitați imense de spectru pentru tehnologiile 5G pot să mandateze asociația ANGEL pentru a le apară drepturile în fața abuzului ANCOM adresându-se direct la datele de contact de mai jos. Nu putem lăsa acești funcționari publici să ne încalce drepturile constituționale, să ne jignească, să obstrucționeze accesul la informație, să ne intimideze cu răspunsuri și atitudini de vătafi. Este ilegal ce fac!
02.12.2019
Către: A.N.C.O.M. Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii si toate Comisiile A.N.C.O.M.
Ministerul Transporturilor / fost Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale (MCSI)
Președinția ROMÂNIEI
Guvernul ROMÂNIEI
Primul Ministru al României
Corpul de Control al Primului Ministru al României
Ministerul Sanatatii, Ministerul Muncii (ANPD; ANPDCA),
M.A.E., Ministerul Justitiei, Avocatul Poporului, A.N.P.C., etc.
Ministerul Apararii Nationale, Ministerul Mediului, Ministerul Agriculturii
Parlamentul Romaniei (Senat, Camera Deputatilor si toate Comisiile de specialitate)
Ref: PLÂNGERE ADMINISTRATIVĂ ȘI PLÂNGERE PENALĂ PENTRU ABUZ ÎN SERVICIU
Îndeplinirea procedurii administrative prealabilă conform legii 554/2004 și atenționare prelabila conform prevederilor Art. 297 din Noul Cod de Procedura Penală cu privire la abuzul în serviciu (suspedarea si anularea demersurilor)
Angajarea resposabilitatii tuturor ministerelor, a autoritatilor și a angajaților cu privire la nerespecatea ART. 1 din:LEGEA Nr. 544 din 12 octombrie 2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public publicată în Monitorul Oficial nr. 663 din 23 octombrie 2001, precum si la prevenirea unor fapte de GENOCID, CRIME IMPOTRIVA UMANITATII sau crime de război.
Stimate domnule Președinte al ANCOM Sorin GRINDEANU,
Stimate domnule Președinte Klaus IOHANNIS,
Stimate domnule Prim-Ministru Ludovic ORBAN,
Stimate domnule Ministru al Transporturilor (fost Minister al Comunicatiilor),
Stimați membri ai Guvernului României ai Avocatului Poporului si ai Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului,
Stimati membri ai Parlamentului Romaniei,
Avem deja în istorie numeroase exemple de produse nocive, care provoacă boli extrem de grave, moarte, deși intial industria a susținut ani de zile că sunt “sigure”. Au trebuit să moară oameni pentru ca industria și guvernele să admită că sunt nocive și să ia măsuri. Doar două exemple: tutunul și azbestul. Nu putem promova legislatia “pro-tehnologie 5G” fara studii de impact, studii medicale si precautie! NU PUTEM ALOCA FREGVENTE SI SPECTRU RADIO FARA O ANALIZA MULTISECTORIALA LA NIVELUL TUTUROR MINISTERELOR, A COMIISILOR DIN PARLEMENT, FARA O CONSULTAREA REALA CU TOTI CETATENII. Nu este cazul să fim expuși cu toții unor riscuri inutile (privind poluarea electro-magnetica / GSM 5G) când dispunem deja de o tehnologie suficient de performantă în România!
Subscrisă Asociația ANGEL avand CUI 14240275, str. Spataru Preda nr. 19, bl. 19, sc. B, ap. 45, Sector 5 Bucuresti, tel: +40741134444, e-mail: asociatia.angel@gmail.com, reprezentată de Eugen LUCAN în calitate de președinte, în nume propriu și în calitate de mandatar a altor organizații din societatea civilă sau persoane, având în vedere anunțul public postat pe site-ul Ministerului Comunicatiilor https://www.comunicații.gov.ro/dezbatere-publică-la-mcsi-luni-28-10-2019-ora-1030/ va facem următoarea:
PLÂNGERE ADMINISTRATIVĂ si PENALA PENTRU ABUZ ÎN SERVICIU și
PLÂNGERE PENTRU SUSPENDAREA ȘI ANULAREA ORICĂROR DEMERSURI PRIVIND dezbaterea si LEGIFERAREA actelor precizate mai jos,
Solicitam simultan si SUSPENDAREA SI ANULAREA
tuturor documentelor (de la 1 la 6 inclusiv) a proiectului legislativ, a notei de fundamentare si a anexelor:
- Proiect de Hotărâre privind aprobarea Tabelului naţional de atribuire a benzilor de frecvenţe radio
- NOTĂ DE FUNDAMENTARE privind Hotărâre privind aprobarea Tabelului național de atribuire a benzilor de frecvențe radio
- Tabelul national de atribuire a benzilor de frecvente 0kHZ-29.700KHZ
- Tabelul national de atribuire a benzilor de frecvente 29,7MHZ-960MHZ
- Tabelul national de atribuire a benzilor de frecvente 960MHZ-10.000MHZ
- Tabelul national de atribuire a benzilor de frecvente 10GHZ-1.000GHZ
precum și a TUTUROR ACTELOR SUBSECVENTE CE DECURG din aceste demersuri si ducumente postate spre consultare publica la https://www.ancom.ro/formdata-270-45-185
Va anuntam ca suntem interesati sa cumparam fregventa si spectru RADIO din lista benzilor de fregventa mentionate in Tabelul national de atribuire a benzilor de frecvente pentru:
- a dezvolta un radio al Asociatiei ANGEL denumit STOP5G!
- a dezvolta o televizune a Asociatiei ANGEL, ANGEL TV.
- a dezvolta si a implementa In Romania o tehnologie de comunicatii pentru telefonie, NEINVAZIVA, PRIETENOASA CU OAMENII SI CU MEDIUL, care sa respecte drepturile garantate de Constitutia Romaniei, de Carta Drepturilor Fundamentale din Tratatul UE
- a garanta in Romania dreptul la sanatate;
- a garanta noua personal cat si cetatenilor din Romania un ecosistem sanatos, fara poluare electromagnetica sau GSM 5G;
- a garanta ca habitatul albinelor va dainui in Romania si pe Pamant si ca polenizarea ca factor esential pentru asigurarea alimentatiei noastre si a poporului roman vor fi garantate;
- a garanta drepturile constitutionale pentru noi si toti cetatenii Romaniei;
VA RUGAM SA NE RASPUNDETI IN DETALIU URMATOARELOR INTREBARI:
- De ce nu sunt dezbateri publice și de ce nu se fac studii ample, de lungă durată prin care să se dovedească clar că tehnologia 5G nu prezintă absolut nici un risc de afectare a sănătății utilizatorilor, a mediul înconjurător și a oamenilor expuși involuntar la radiațiile electromagnetice (EMF), emise de echipamentele de radiofrecvență utilizate, pe oricare din frecvențele radio de operare (gama 300 MHz – 6 GHz sau 24-39 GHz mmWave)?
- De ce operatorii de telecomunicații din România solicită autorităților spectru radio suplimentar (din gama de frecvențe 300 MHz – 6 GHz sau 24-39 GHz mmWave), pentru tehnologia radio 5G, atât timp cât capabilitățile și performanțele tehnologiilor actuale (4G/LTE/LTE-Advanced) se dovedesc a fi capabile de aceleași performanțe ca și 5G, în ce privește eficientizarea utilizării spectrului radio deja alocat/licențiat operatorilor?
- De ce nu există asumarea publică a faptului că ”Strategia națională 5G” și/sau ”Digitalizarea României” NU primează în fața efectuării și prezentării rezultatelor studiilor solicitate la pct. 1, pentru a elimina orice dubiu privind riscurile de afectare iremediabilă a sănătății, prin densificarea echipamentelor radio de tip 5G și/sau prin utilizarea unui spectru radio suplimentar, cu frecvențe radio complet noi pentru serviciile de telefonie/date mobile?
- De ce se manifestă această grabă a lansării serviciilor comerciale bazate pe tehnologia radio de tip 5G (activarea pe emisie-recepție a echipamentelor de telecomunicații împreună cu antenele aferente și dependența de echipamente utilizator compatibile 5G), fără o fundamentare clară și pe deplin documentată din punct de vedere social și economic a nevoii reale de tehnologie radio/mobilă 5G, comparativ cu capabilitățile și performanțele tehnologiilor actuale (4G/LTE/LTE-Advanced), deja implementate?
- Este necesară suplimentarea spectrului radio alocat operatorilor de telefonie mobilă din România, acest lucru având ca efect imediat sporirea considerabilă a poluării electromagnetice (EMF), în lipsa unor studii ample de impact asupra sănătății și mediului, a utilizării unor game de frecvențe complet noi pentru telefonia mobilă ?
- Cum poate să justifice ANCOM implementarea 5G cât timp populația din zone sarace si izolate are maxim capacitate de cumpărare terminale compatibile cu 2G sau 3G și nu va avea curând posibilitatea financiară de a achiziționa terminale compatibile 5G?!
- ANCOM este constient de faptul că tehnologia 5G nu va înlocui prea curând rețelele 2G, 3G sau 4G existente și care deja poluează electromagnetic, ci se va suprapune peste acestea, poluând suplimentar și nu cu puțin, ci cu mult mai mult, direct proporțional cu cantitatea de spectru radio planificat a fi acordat în următorii 5 ani ?
- Ce pozitie are ANCOM, Presedintia Romaniei, Ministerul Apararii Nationale, MAI si Guvernul Romaniei in raport cu declaratia Generalul (r) NATO James Jones, fost Comandant Suprem al Forțelor Aliate în Europa (SACEUR) și al forțelor americane din Europa (EUCOM) între 2003 și 2006, care consideră tehnologia 5G ca fiind vulnerabilitatea majoră a momentului: „Cred că cea mai mare amenințare nu ține atât de sisteme de arme, cât de tehnologie precum tehnologia 5G sau inteligența artificială și modul în care autocrații se vor folosi de tehnologie să penetreze democrațiile noastre. Aceasta e amenințarea momentului […]. Aspectul de siguranță la tehnologia 5G trebuie să fie cel mai important” ? (hotnews.ro )
- Ce protocoale exista intre Romania si firmele/statele care detin sateliitii 5G ? Asigura acestea suveranitatea Romaniei stiind ca undele milimetrice (conexe tehnologiei 5G) permit o scanare in detaliu in 3 dimensiuni a tuturor cladirilor si fiintelor ? Pirn aceasta Hotarare se va permite operabilitatea sateliților pentru 5G, mai exact pe frecvente de peste 10GHz pentru a furniza servicii 5G, punerea în folosinţă a sateliţilor 5G si permiterea operabilitatii pe spatiul/spectru frecventelor radio ale României trebuie interzisă asa cum este interzisa in zonele: Alaska, nordul Canadei, Europa de nord, cea mai mare parte a Rusiei și Tierra del Fuego.
- Creeaza tehnologia 5G la nivel palnetar premizele unui SCANNER PLANETAR care sa contorizeze prin intermediul „internetului obiectelor” populatia,miscarile civice,curentele de opinie,vanzarile, comertul global sau controlul populatiei ?
Conform Legii Transparentei Decizionale va rugăm să ne precizați în scris si sa atasati toate documentele relevante pe care vi le solicitam!
VA SOLICITĂM ÎN MOD IMPERATIV:
- Sa ne puneti la dispozitie, conform Legii Nr. 544 din 12 octombrie 2001, toate studiile de oportunitate, toate studiile de impact precum si toate adresele, documentele sau notele interne care reprezinta toata istoria demersurilor privind initierea Proiectului de Hotărâre privind aprobarea Tabelului naţional de atribuire a benzilor de frecvenţe radio; a Notei de Fundamentare si a Tabelelor de Frecventa.
- Sa ne precizati cine a redactat si cine sunt membrii echipei care au redactat Proiectde Hotărâre privind aprobarea Tabelulul naţional de atribuire a benzilor de frecvenţe radio; NOTĂ DE FUNDAMENTARE privind Hotărâre privind aprobarea Tabelului național de atribuire a benzilor de frecvențe radio si cele 4 anexe cu Tabelul national de atribuire a benzilor de frecvente ?
- Sa ne precizati, din tabelele precizate in ANEXA care sunt fregventele, care vor fi vandute operatorilor de telefonie mobila pentru implementarea tehnologiei 5G si cum putem participa si noi la aceasta licitatie ?
- Sa ne precizati pentru ce fregvente poate licita Asociatia ANGEL pentru a dezvolta un Radio, O televiziune si o retea de telefonie prietenoasa cu oamenii si cu mediul ?
- Sa faceti o dezbatere publica privind aceasta intiativa, sa ne invitati si sa invitati si alte asociatii si fundatii ale societatii civile.
- Ce studii de oportunitate sau ce studii de impact s-au facut pentru a sustine “Proiectul de Hotărâre privind aprobarea Tabelului naţional de atribuire a benzilor de frecvenţe radio;a Notei de Fundamentare si a Tabelelor de frecventa. ? Puneti-le, va rugam, la dispozitie !
- Sa ne explicati in scris care sunt “avantajele” atât de extraordinare ale tehnologiei 5G față de 4G sau 3G încât ca popor sa ne asumam riscurile unor experimente pe noi toți, fara a avea studii de impact si studii de sanatate.?
- Sa ne precizati in scris ce ”urmări dramatice” ar apărea dacă România pur și simplu nu ar fi promovata tehnologia 5G, așteptând cu calm si in mod intelept rezultatele studiilor de impact precum și efectele reale din țările care eventual au decis implementarea tehnologiei 5G ?
- De ce va justificati prezenta HOTARARE prin strategii ale UE, in conditiile in care singurele acte normative obligatorii sunt Regulamentele UE (directivele fiind doar transpuse in legislatia nationala) ?
- Desecretizarea TOTALA a tuturor documentelor (precizand CINE sunt semnatarii din partea Romaniei si a SUA) care susțin promovarea tehnologiei 5G în România și care aduc prejudicii suveranității României, sănătății, dreptului la proprietate și la intimidate ale cetățenilor români, în special:
- -declasificarea (parțială/integrală) și comunicarea publică a Memorandumului încheiat între Guvernele S.U.A. și României, prin ambasadorii Hans Klemm și George Maior, semnat la Washington în 20.08.2019 (document necunoscut), care are că scop introducerea unei tehnologii controversate („5G„) de către instituțiile/autoritățile (aplicarea la licitațiile privind 5G a unor filtre drastice, cum ar fi ”evaluarea riguroasă a furnizorilor 5G” și adoptarea documentului numit ”Propunerile de la Praga” – o declaraţie publicată în cursul Conferinţei asupra 5G şi securităţii la Praga din luna mai 2019).
- -declasificarea (parțială/integrală) și comunicarea publică a Memorandumului de înțelegere România-SUA privind tehnologia 5G, „pentru asigurarea prosperității, dar și a securității naționale” semnat la Washington în 20.08.2019 de către Președinții S.U.A. și României (document necunoscut) care are că scop introducerea unei tehnologii controversate („5G„) de către instituțiile/autoritățile pârâte ( potrivit declarațiilor de presă ale Președintelui României, acest document are în vedere siguranța rețelelor de comunicații wireless de generația a cincea… caută să evite riscurile de securitate care însoțesc investițiile chineze în rețelele de telecomunicații 5G…clarifică unele criterii de transparență, de compatibilitate cu statul de drept și așa mai departe”).
- Aplicarea “principiului precauției” si stoparea oricarui demers legislativ asupra implementării tehnologiei 5G până când ministerele vor analiza fenomenul din perspectiva unor studii științifice multidisciplinare independente cu privire la efectele ei asupra omului, asupra sanatatii, precum și asupra sistemelor biologice si a ecosistemelor planetare.
- Demisia si demiterea Presedintelui ANCOM, ACUM, intrucat prin acest demers a incalcat Constitutia si drepturile fundamentale ale omului !
- Demisia de onoare sau demiterea tuturor directorilor și funcționarilor publici care prin acțiunile și inactiunile lor au promovat Proiectul de Hotărâre privind aprobarea Tabelului naţional de atribuire a benzilor de frecvenţe radio; a Notei de Fundamentare si a Tabelelor de Frecventa impotriva principiilor si drepturilor fundamentale ale oamenilor garntate de Constitutie.
- Daca aveti infomatii sau detineti studii potrivit carora tehnologia 5G este folosita ca “arma militara” in diferite state ale lumii.
- Sa ne precizati daca actiunile sau inactiunile privind promovarea tehnologiei 5G in Romania se inscriu sub incidenta juridica a unor fapte penale precum: GENOCID, CRIME IMPOTRIVA UMANITATII sau crime de război.
- Sa ne precizati daca vanzarea de fregventa si spectru unor operatori de telefonie poate aduce prejudicii SUVERANITATII Romaniei?
- Să luați la cunoștință, cu maximă responsabilitate, că operatorii de telefonie mobilă din România solicită public în mod fals și fraudulos spectru radio suplimentar pentru ”noua” tehnologie 5G, pentru a oferi exact aceleași viteze de ordinul Gbps, cu exact aceleași capabilități ca și 4G/LTE-Advanced, omițând faptul că pot oferi aceste viteze pe spectrul radio deja existent/licențiat.
- A luat ANCOM in calcul rezultatele studiilor europene REFLEX ? Deși radiațiile câmpurilor electromagnetice (EMF) sunt non-ionizante, efectul lor cumulativ se manifestă și se concretizează similar cu efectul radiațiilor ionizante. Acest lucru este demonstrat și de studiul și cercetarea europeană REFLEX, elaborată de 12 institute științifice din 7 țări, ce confirmă deteriorarea genetică pe termen lung a sângelui și a creierului utilizatorilor de telefoane mobile și a altor surse de câmpuri electromagnetice (de exemplu WiFi). Studiul poate fi accesat la următoarele adrese: 1) https://cordis.europa.eu/project/rcn/51989/factsheet/en;
2) http://www.verum-foundation.com/projects/reflex.html. - Sa raspundeti la aceasta intrebare: „Suplimentarea cantității de spectru de catre ANCOM se face fără studii de impact ? Ministrul Sanatatii si Ministerul Muncii ce parere au in raport cu sanatatea populatiei si nevoile specifice ale: persoanelor cu nevoi speciale sau ale copiilor ?”
- Anularea modificărilor TNABF care permit operabilitatea tehnologiilor 5G în România, operabilitate care necesită suplimentare a cantității de spectru de frecvențe, obiectul procedurii de selecție menționate ce permite suplimentarea cu inca 695Mhz pe frecventele 700 MHz, 800 MHz, 1500 MHz, 2600 MHz şi 3400-3800 MHz, anularea procedurii de selecție, implicit anularea Caietului de sarcini, menționate in fundamentare
- Anularea consultărilor și reluarea lor după ce toate modificările ce se urmăresc a se face asupra TNAFB vor fi evidențiate clar și motivate, justificate fiecare în parte, iar expunerea de motive sa fie detaliate tehnic și însoțite de studii de impact si de fezabilitate nu de un link precum https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/radio-spectrum-decisions.
- Să nu se permită suplimentarea prin modificarea TNAFB cantității suplimentare de spectrul radio pentru tehnologiile 5G si sa nu se permita racordarea spectrului de fregvente din Romania la sateliti ce emit 5G pentru ca se creeaza premizele unui GENOCID NATIONAL care se va manifesta in viitor prin: imbolnaviri in masa, scaderea sperantei de viata, scaderea calitatii vietii, scaderea ratei fertilitatii si a demografiei in Romania, informetare (datorita dispartiei albinelor ce garanteaza polenizarea); pierderea suveranitatii Romaniei, controlul total al tuturor informatiilor despre cetatenii Romaniei de catre proprietarii satelitilor 5G sau ai corporatiilor de telefonie mobila. Angajam pe aceasta calea RESPONSBAILITATEA IN FATA LEGII A TUTUROR DEMNITARILOR, A FUNCTIONARILOR, A COMPANIILOR SI A ACTORILOR RESPONSABILI CU PROMOVAREA ACESTEI TEHNOLOGII CARE POT ADUCE PREJUDICII VIETII, SANATATII SI DREPTURILOR FUNDAMENTALE.
- Să se investească în optimizarea utilizării spectrului existent/licențiat.
- Sa clarificati: „ce măsurători a realizat ANCOM pe site-urile pilot 5G mult mediatizate și în ce condiții?”
- În temeiul dispozițiilor art. 9, alin. 3 din Legea 429/2019 vă solicităm ca reprezentanți ai societății civice să participe la toate ședințele de lucru ale GLI 5G și să aibă acces la toate informațiile existente, având în vedere că acest domeniu preocupă și are impact asupra întregii societăți, fiind vorba de aspecte ce țin de securitatea vieții și a mediului înconjurător.
- Suspedarea și anularea consultarii publice, a efectelor ei, a tuturor demersurilor și documentelor subsecvente ce decurg din acest proces. Suspendarea și anularea tuturor demersurilor actuale și viitoare precum și suspendare și anularea Proiectului de Hotărâre privind aprobarea Tabelului naţional de atribuire a benzilor de frecvenţe radio; a Notei de Fundamentare si a Tabelelor de Frecventa (prin modificarea TNAFB cantității suplimentare de spectrul radio pentru tehnologiile 5G;).
- Suspendarea și anularea tuturor actelor subsecvente ce decurg din promovarea Proiectului de Hotărâre privind aprobarea Tabelului naţional de atribuire a benzilor de frecvenţe radio; a Notei de Fundamentare si a Tabelelor de Frecventa.
MOTIVE de suspendare si anulare :
In ceea ce priveste:
Proiectului de Hotărâre privind aprobarea Tabelului naţional de atribuire a benzilor de frecvenţe radio:
- Hotararea la care se face referire nu se poate adopta doar “În temeiul prevederilor art. 108 din Constituţia României”. Trebuie avute in vedere si celelelate articole din Constitutie:
- ARTICOLUL 22 ((1) Dreptul la viaţă, precum şi dreptul la integritate fizică şi psihică ale persoanei sunt garantate
- ARTICOLUL 26
(1) Autorităţile publice respectă şi ocrotesc viaţa intimă, familială şi privată. - ARTICOLUL 31
(1) Dreptul persoanei de a avea acces la orice informaţie de interes public nu poate fi îngrădit.
(2) Autorităţile publice, potrivit competenţelor ce le revin, sunt obligate să asigure informarea corectă a cetăţenilor asupra treburilor publice şi asupra problemelor de interes personal. - ARTICOLUL 34
(1) Dreptul la ocrotirea sănătăţii este garantat.
(2) Statul este obligat să ia măsuri pentru asigurarea igienei şi a sănătăţii publice.
(3) Organizarea asistenţei medicale şi a sistemului de asigurări sociale pentru boală, accidente, maternitate şi recuperare, controlul exercitării profesiilor medicale şi a activităţilor paramedicale, precum şi alte măsuri de protecţie a sănătăţii fizice şi mentale a persoanei se stabilesc potrivit legii. - ARTICOLUL 35 – Dreptul la mediu sănătos
(1) Statul recunoaşte dreptul oricărei persoane la un mediu înconjurător sănătos şi echilibrat ecologic.
(2) Statul asigura cadrul legislativ pentru exercitarea acestui drept.
(3) Persoanele fizice şi juridice au îndatorirea de a proteja şi a ameliora mediul înconjurător. - ARTICOLUL 44 – Dreptul de proprietate privata
(5) Pentru lucrări de interes general, autoritatea publica poate folosi SUBSOLUL oricărei proprietăţi imobiliare, cu obligaţia de a despăgubi proprietarul pentru daunele aduse solului, plantaţiilor sau construcţiilor, precum şi pentru alte daune imputabile autorităţii. - ARTICOLUL 52
(1) Persoana vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim, de o autoritate publică, printr-un act administrativ sau prin nesoluţionarea în termenul legal a unei cereri, este îndreptăţită să obţină recunoaşterea dreptului pretins sau a interesului legitim, anularea actului şi repararea pagubei.
(2) Condiţiile şi limitele exercitării acestui drept se stabilesc prin lege organică.
(3) Statul răspunde patrimonial pentru prejudiciile cauzate prin erorile judiciare. Răspunderea statului este stabilită în condiţiile legii şi nu înlătură răspunderea magistraţilor care şi-au exercitat funcţia cu rea-credinţă sau gravă neglijenţă. - ARTICOLUL 135
(2) Statul trebuie să asigure:
b) protejarea intereselor naţionale în activitatea economică, financiară şi valutară;
d) exploatarea resurselor naturale, în concordanţă cu interesul naţional;
e) refacerea şi ocrotirea mediului înconjurător, precum şi menţinerea echilibrului ecologic;
f) crearea condiţiilor necesare pentru creşterea calităţii vieţii;
- La Art. 3, Decizia nr. 676/2002/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 7 martie 2002 NU poate fi invocata, acesta nefiind un document legislativ cu caracter obligatoriu pentru Statele Membre. In schimb Carta Drepturilor Fundamentale a fost inclusa in noul tratat al UE (Tratatul de la Lisabona) care garanteaza cetatenilor din Statele Membre dreptul la sanatate, la viata privata, etc. Declarația Universală a Drepturilor Omului stabilește în art. 2 și 3: „Fiecare are dreptul la viață, libertate și securitate personală”.
- La Art. 4. se incalca principiul juridic al opozabilitatii, un Ordin al Ministrului neputand fi inlocuit printr-o Hotarare. (La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Ordinul ministrului comunicațiilor și societății informaționale nr. 789/2009 privind aprobarea Tabelului național de atribuire a benzilor de frecvențe radio, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu numărul 834 bis din data de 3 decembrie 2009, cu modificările ulterioare.)
- ANCOM nu are, conform legii, atributii de a fi promotor legislativ si nici de initia documente legislative (OUG, Hotarari, Legi, ect). Aceasta initiative legislative (Hotarare) trebuie asumata de Minister sau Parlament.
In ceea ce priveste:
NOTA DE FUNDAMENTARE (la Proiectului de Hotărâre privind aprobarea Tabelului naţional de atribuire a benzilor de frecvenţe radio) va solicitam suspendare si anularea acesteia si a TUTUROR Modificărilor Tabelului naţional de atribuire a benzilor de frecvenţe radio, precum si a tuturor actelor, deciziilor sau documentelor subsecvente.
Pentru toate motivele mai jos învederate și pentru nealterarea eticii și moralității, raportat la o justă cauză, în condiții de legalitate, vă solicităm anularea NOTEI DE FUNDAMNETARE si a TUTUROR Modificărilor Tabelului naţional de atribuire a benzilor de frecvenţe radio din urmatoarele, precum si anularea si suspendarea Proiectului de Hotărâre privind aprobarea Tabelului naţional de atribuire a benzilor de frecvenţe radio, care nu este argumentat si sustinut de NOTA DE FUNDAMENTARE :
MOTIVE de suspendare si anulare
În documentul ”NOTĂ DE FUNDAMENTARE”[1], parte din ”Proiect de Hotărâre privind aprobarea Tabelului naţional de atribuire a benzilor de frecvenţe radio”[2],
Menționați la pag. 1:
” […] Reglementarea spectrului radio are o pronunțată dimensiune transfrontalieră sau internațională, acest fapt fiind o consecință a caracteristicilor de propagare a undelor radio, a naturii internaționale a piețelor de servicii care utilizează radiocomunicațiile și a necesității de a evita interferențele prejudiciabile între stațiile de radiocomunicații din diferite țări. Ca urmare, modul în care sunt stabilite și adoptate reglementările naționale ține cont de norme internaționale adoptate sub egida unor organizații internaționale precum Uniunea Internațională a Telecomunicațiilor (UIT), Conferința Europeană a Administrațiilor de Poștă și Telecomunicații (CEPT) și/sau Uniunea Europeană (UE). […]”
Și la pag. 2:
” […] În contextul în care reglementările adoptate la nivel internațional cunosc o evoluție continuă și rapidă, iar acestea au influență asupra normelor naționale, forma în vigoare a TNABF trebuie modificată și/sau completată în scopul consolidării principalului instrument de management al resursei limitate de spectru radio, urmând a fi luate în considerare atât normele internaționale aplicabile, cât și atribuțiile stabilite pe plan național. […]”
Obiectivele si strategia Comisiei Europene denumite Digital Single Market NU SUNT ACTE NORMATIVE, prin urmare NU au caracter obligatoriu.
Documentele Comisiei Uniunii Europene invocate NU SUNT OBLIGATORII și nici cele stabilite de organismele internațional (UIT, CEPT) amintite în fundamentare, NU PREVALEAZĂ ÎN FAȚA DREPTURILOR FUNDAMENTALE ALE OMULUI ȘI MEDIULUI și NICI ÎN FAȚA DREPTURILE CONFERITE DE CONSTITUȚIA ROMÂNIEI.
In opozitie, CARTA DREPTURILOR FUNDAMENTALE este inclusa in noul „Tratat de la Lisabona” al UE pe care l0au semnat TOATE STATELE MEMBRE.
Suveranitatea, voința și drepturile constituționale ale poporului român prevalează în fața adoptării oricăror normative/recomandări europene si internaționale, recomandări care necesită dezbateri și legiferări din partea Parlamentului României care are comisii de specialitate din toate ariile implicate în acest proces, nu de către funcționari ANCOM sau Guvern, câtă vreme SPECTRUL RADIO ESTE PROPRIETATE PUBLICA iar problematica tehnologiilor 5G este foarte complexa cu implicații serioase asupra mai multor aspecte ale societății românești .
România este un stat suveran și democratic, protejat de reglementările propriei Constituții. Vă reamintim că modul în care sunt stabilite și adoptate reglementările naționale NU este obligatoriu să țină cont întotdeauna de norme internaționale , chiar dacă sunt adoptate sub egida unor organizații internaționale precum Uniunea Internațională a Telecomunicațiilor (UIT), Conferința Europeană a Administrațiilor de Poștă și Telecomunicații (CEPT) și/sau Uniunea Europeană (UE), atât timp cât aceste ”norme internaționale” pot aduce prejudicii majore drepturilor la viață și sănătate reglementate cu prioritate de Consituția României si de Carta Fundamentala a Drepturilor Omului din Tratatul privind functionarea UE.
Aceste potențiale prejudicii la adresa drepturilor la viață și mediu sănătos sunt strâns legate de permiterea și facilitarea (prin proiecte sau acte legislative precum cel de față) implementării tehnologiei mobile de generație a 5-a (denumită în continuare 5G) și sunt prezentate în paginile ce urmează.
În acest context, în documentul “NOTĂ DE FUNDAMENTARE”, menționați la pag. 2, în tabelul ”Impactul socioeconomic al proiectului de act normativ” că:
“[…] Proiectul de act normativ nu se referă la (3.) Impactul social
Proiectul de act normativ nu se referă la (4.) Impactul asupra mediului […]”
și în pag. 7, în tabelul ”Activități de informare publică privind elaborarea şi implementarea proiectului de act normativ”, că:
“[…] Proiectul de act normativ nu se referă la (2.) Informarea societății civile cu privire la eventualul impact asupra mediului în urma implementării proiectului de act normativ, precum şi efectele asupra sănătății şi securității cetățenilor sau diversității biologice […]”
Nu este acceptabil ca un document denumit ”NOTĂ DE FUNDAMENTARE”[3], mai ales a unor decizii guvernamentale ce pot facilita un major impact social și asupra mediului, să nu conțină fundamente și studii de impact și, mai mult, să evite acest aspect extrem de important prin exprimări lejere de genul ”Proiectul de act normativ nu se referă la acest subiect”.
Este însă extrem de limpede că prevederile din prezenta consultare publică se referă și la acest subiect și, dacă încă nu înțelegeți sau evitați să înțelegeți acest tip de impact, vă reamintim că intenția instituțiilor României, printre care și ANCOM, de facilitare, ”deschidere”, alocare și, eventual, vânzare a dreptului de utilizare de NOU spectru radio pentru tehnologii radio cu potențial impact major asupra vieții și mediului înconjurător, precum tehnologia radio de generația a 5-a (5G), în lipsa unor studii ample care să dovedească contrariul, reprezintă o încălcare majoră a drepturilor la viață și sănătate reglementate cu prioritate de Constituția României!
De asemenea, vă readucem aminte și că spectrul radio este o resursă publică, proprietate publică a statului Român, nu a ANCOM ori a vreunei instituții, ci doar se află în administrarea Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, activitatea acestei instituții fiind reglementată prin lege, dar întâi de toate, de către Constituția României!
Cu alte cuvinte, ANCOM, Guvernul României și Parlamentul României trebuie întâi să se asigure că prin proiectele, deciziile, hotărârile, ordonanțele și legile pe care le emit sau intenționează să le emită trebuie întâi să respecte toate drepturile reglementate prin Constituția României!
ANCOM si toate institutiile statului, trebuie sa se asigure ca acesteasta tehnologie de generatia a 5-a ( tehnologia 5G) NU va creea premizele in VIITOR pentru fapte de GENOCID, CRIME IMPOTRIVA UMANITATII sau crime de război.
- Genocid: acte comise cu intenția de a distruge, în totalitate sau parțial, un grup național, etnic, rasial sau religios.
- Crime împotriva umanității: acte comise în cadrul unui atac sistematic pe scară largă, îndreptat împotriva populațiilor civile.
- Crime de război: acte comise care încalcă dreptul războiului (de exemplu, Convențiile de la Geneva). Printre exemple se
numără maltratarea prizonierilor de război, uciderea ostaticilor sau distrugerea deliberată a municipiilor, a orașelor sau a satelor.
ANCOM si toate institutiile statului, trebuie sa se asigure ca aceasta tehnologie de generatia a 5-a ( tehnologia 5G) NU va aduce atingere suveranitatii Romaniei, oferind putere unor corporatii cu sediul si fondatori in alte state ale lumii.
Prin modificarea TNABF se va permite operabilitatea sateliților pentru 5G, mai exact pe frecvente de peste 10GHz pentru a furniza servicii 5G, punerea în folosinţă a sateliţilor 5G si permiterea operabilitatii pe spatiul/spectru frecventelor Radio ale României trebuie interzisă asa cum este interzisa in zonele: Alaska, nordul Canadei, Europa de nord, cea mai mare parte a Rusiei și Tierra del Fuego.
Cel puţin cinci companii 5 propun să ofere 5G spaţial combinând 20,000 sateliţi pe orbita joasă şi medie a Pământului, ce vor infăşura Pământul cu fascicule puternice, ţintite şi directabile. Fiecare satelit va emite unde milimetrice cu o putere efectiv radiată de maxim 5 milioane de waţi6 prin intermediul miilor de antene aşezate în reţele fazate. Deşi energia degajată de sateliţi va fi mai scăzută decât cea provenită de la antene terestre, va iradia arii de pe Pământ unde ceilalţi transmiţători nu ajung şi va exista în plus faţă de transmisiunile terestre 5G de la miliarde de obiecte IoT. Mult mai important este faptul că sateliţii vor fi localizaţi in magnetosfera Pământului, fapt ce va exercita o influenţă considerabilă asupra proprietăţilor electrice ale atmosferei. Alterarea mediului magnetic al Pământului poate constitui o ameninţare mult mai mare la adresa vieţii decât chiar radiaţiile de la antenele terestre !
Ce este acum încă nerecunoscut pe scară largă este faptul că din cele de mai sus vor rezulta şi schimbări fară precedent de mediu la scară globală. Densitatea planificată a transmiţătoarelor de frecvenţe radio este imposibil de imaginat. În plus faţă de milioanele de staţii 5G noi pe Pământ şi 20,000 sateliţi in spaţiu, 200 miliarde de obiecte cu caracter transmiţător, conform estimărilor, vor fi parte a Internet-ului Obiectelor până în 2020, şi un trilion de obiecte câţiva ani mai târziu. Reţele 5G comerciale la frecvenţe joase şi viteze reduse au fost dezvoltate în Qatar, Finlanda şi Estonia la mijlocul lui 2018. Implementarea de reţele 5G la viteze şi frecvenţe foarte mari (unde milimetrice) se planifică să înceapă la finalul lui 2018.
Plasarea zecilor de mii de sateliţi în mod direct atât în ionosferă cât şi în magnetosferă, emiţând semnale modulate de milioane de waţi şi miloane de frecvenţe, e foarte probabil să ne afecteze mediul electromagnetic dincolo de capacitatea noastră de adaptare, creind premizele unui GENOCID PLANETAR INPOSIBIL DE IMAGINAT PENTRU CARE ANCOM, GUVERNUL ROMANIEI SI TOTI FUNCTIONARII STATULUI SE FAC RESPONSABILI IN RAPORT CU FIECARE CETATEAN DIN ROMANIA. ANCOM SI GUVERNUL ROMNAIEI TREBUIE SA GARANTEZE DREPTUL LA VIATA, LA SANATATE SI LA INTIMITATE.
Pentru a proteja viaţa în ansamblul ei, sateliţii pentru comunicaţii comerciale trebuie limitaţi în număr şi interzişi de pe orbita joasă şi medie a Pământului. Reţelele fazate trebuie să fie interzise atât pe Pământ cât şi în spaţiu.
Referitor la “Un alt motiv ce stă în spatele deciziei de a se adopta o nouă versiune a TNABF, pe lângă modificarea mecanismului efectiv de aprobare ce rezultă din lege, privește procedura de selecție ce urmează a fi organizată în anul 2020, fiind necesară intervenția asupra unor benzi de frecvențe radio ce fac obiectul selecției preconizate”
Procedura de Selecție/Caietul de sarcini[4] pentru care se motivează modificarea TNABF aflată în dezbatere se referă la vânzarea unei cantități suplimentare de spectru radio, atât pe benzi de frecvențe deja utilizate cât și pe frecvențe noi, această suplimentare fiind destinată tehnologiilor 5G la care noi ne opunem motivând după cum urmează:
Dacă 4G funcționează pe canale de spectru radio cu o lățime de bandă de maxim 20 MHz și oferă aproximativ 50 Mbps, în banda de frecvențe sub 6 GHz utilizată momentan de toți cei trei operatori locali pentru 2G, 3G și 4G, tehnologia 5G permite în aceeași bandă de frecvențe (numită banda C), canale de până la 50 MHz, la care se adaugă AGREGAREA DE MAI MULTE CONEXIUNI SIMULTANE pe canale radio ce funcționează pe frecvențe diferite, cu ajutorul antenelor MIMO și al „noului” protocol 5G. Acesta nu este realmente nou pentru că și protocolul 4G/LTE-Advanced utilizează aceeași metodă de agregare spectru de mai multe conexiuni suplimentare.
Permanent se înregistrează inovări și avansuri în tehnologia comunicațiilor de date, fie ele fixe sau mobile, unele substanțiale și chiar revoluționare, dar înainte de licențierea spectrului radio suplimentar solicitat de operatorii de comunicații mobile pentru tehnologia 5G și înainte de utilizarea acestuia în teste sau comercial, solicităm ANCOM și celorlalte autorități abilitate, precum și operatorilor de comunicații mobile, să clarifice, în mod obligatoriu, următoarele:
- De ce nu sunt dezbateri publice și de ce nu se fac studii ample, de lungă durată prin care să se dovedească clar că tehnologia 5G nu prezintă absolut nici un risc de afectare a sănătății utilizatorilor, a mediul înconjurător și a oamenilor expuși involuntar la radiațiile electromagnetice (EMF), emise de echipamentele de radiofrecvență utilizate, pe oricare din frecvențele radio de operare (gama 300 MHz – 6 GHz sau 24-39 GHz mmWave)?
- De ce operatorii de telecomunicații din România solicită autorităților spectru radio suplimentar (din gama de frecvențe 300 MHz – 6 GHz sau 24-39 GHz mmWave), pentru tehnologia radio 5G, atât timp cât capabilitățile și performanțele tehnologiilor actuale (4G/LTE/LTE-Advanced) se dovedesc a fi capabile de aceleași performanțe ca și 5G, în ce privește eficientizarea utilizării spectrului radio deja alocat/licențiat operatorilor?
- De ce nu există asumarea publică a faptului că ”Strategia națională 5G” și/sau ”Digitalizarea României” NU primează în fața efectuării și prezentării rezultatelor studiilor solicitate la pct. 1, pentru a elimina orice dubiu privind riscurile de afectare iremediabilă a sănătății, prin densificarea echipamentelor radio de tip 5G și/sau prin utilizarea unui spectru radio suplimentar, cu frecvențe radio complet noi pentru serviciile de telefonie/date mobile?
- De ce se manifestă această grabă a lansării serviciilor comerciale bazate pe tehnologia radio de tip 5G (activarea pe emisie-recepție a echipamentelor de telecomunicații împreună cu antenele aferente și dependența de echipamente utilizator compatibile 5G), fără o fundamentare clară și pe deplin documentată din punct de vedere social și economic a nevoii reale de tehnologie radio/mobilă 5G, comparativ cu capabilitățile și performanțele tehnologiilor actuale (4G/LTE/LTE-Advanced), deja implementate?
În ceea ce privește punctul 1, argumentul solicitării constă din faptul că, inclusiv după lansarea comercială a serviciilor 5G în România, lipsesc cu desăvârșire inițiativele de dezbateri publice, precum și studii ample și de lungă durată, atât naționale, cât și internaționale pe tema tehnologiei radio 5G, pentru a elimina orice dubiu privind riscurile de afectare iremediabilă a sănătății, prin densificarea conexiunilor radio și/sau prin utilizarea unui spectru radio suplimentar, cu frecvențe radio complet noi pentru serviciile de telefonie/date mobile.
În ceea ce privește punctul 2, argumentele solicitării sunt următoarele:
- Ofertele comerciale 5G deja lansate de trei mari operatori de telefonie mobilă din România promovează și se axează DOAR pe viteze de acces/navigare internet de ordinul 1 Gbps, această viteză putând fi obținută doar cu un telefon compatibil 5G și cu infrastructura operatorului respectiv (spectru și frecvențe radio utilizate pentru a stabili și utiliza conexiunea de date);
- Menționăm că viteze de ordinul 1 Gbps se pot obține și prin tehnologia actuală 4G/LTE-Advanced, pe spectrul radio deja existent/licențiat, inclusiv prin existența pe piață (încă din 2017), a multiple echipamente/terminale mobile compatibile cu aceste viteze 4G:
- Standardul 4G LTE-Advanced permite viteze de transfer al datelor de ordinul Gbps, prin utilizarea mult mai eficientă a spectrul radio existent/licențiat, cu ajutorul următoarelor capabilități necesare la nivelul infrastructurii operatorului de telecomunicații, cât și la nivelul echipamentului/telefonului client, ambele disponibile încă din 2017.
- 256-QAM[7];
- LTE-U/LAA[8].
- Specificațiile tehnologiei 4G LTE-A (LTE-Advanced) sunt disponibile încă din 2011[9];
- Liderul în domeniul chipset-urilor mobile, Qualcomm a lansat termenul Gigabit LTE[10], precum și componentele electronice aferente pentru a oferi utilizatorilor viteza Gbps, acestea fiind incluse în echipamente/telefoane comerciale încă din 2017, la momentul actual acestea având prețuri mult mai mici decât telefoanele mobile ”compatibile 5G”!
Operatorii de telefonie mobilă din România nu și-au actualizat din 2016 până în prezent infrastructura 4G la standardul 4G LTE-A, pentru a oferi clienților viteze de date Gigabit în 4G LTE prin intermediul echipamentelor client disponibile încă din 2017, pe spectrul radio existent/licențiat.
Vă rugăm să luați la cunoștință, cu maximă responsabilitate, că operatorii de telefonie mobilă din România solicită public în mod fals și fraudulos spectru radio suplimentar pentru ”noua” tehnologie 5G, pentru a oferi exact aceleași viteze de ordinul Gbps, cu exact aceleași capabilități ca și 4G/LTE-Advanced, omițând faptul că pot oferi aceste viteze pe spectrul radio deja existent/licențiat.
Concluzionăm că nu este necesară suplimentarea spectrului radio alocat operatorilor de telefonie mobilă din România, acest lucru având ca efect imediat sporirea considerabilă a poluării electromagnetice (EMF), în lipsa unor studii ample de impact asupra sănătății și mediului, a utilizării unor game de frecvențe complet noi pentru telefonia mobilă.
Operatorii de telefonie mobilă din România au în primul rând obligația de a-și optimiza tehnologia utilizată pentru a eficientiza spectrul disponibil la momentul actual, tehnologia pentru acest deziderat existând încă din 2017, fără a fi nevoie să fie numită ”5G”, sau în mod eronat, ”revoluționară”!
În ceea ce privește punctele 3 și 4 de mai sus, argumentul constă în lipsa unei fundamentări clare și complet informate din punct de vedere social și economic a nevoii reale de spectru radio suplimentar pentru tehnologia radio/mobilă 5G, comparativ cu capabilitățile și performanțele tehnologiilor actuale (4G/LTE/LTE-Advanced), deja implementate și funcționale pe spectrul radio existent. Avem în vedere și argumentele anterioare referitoare la posibilitățile reale de îmbunătățire a eficienței utilizării spectrului radio existent, atât cel licențiat, cât și cel nelicențiat/liber (2.4 GHz, 5 GHz).
Cu alte cuvinte, în acest moment ÎN SPAȚIUL PUBLIC EXISTĂ DOAR DECLARAȚII comerciale, lobby-iste și politice conform cărora tehnologia 5G, prin simpla ei implementare și prezență pe piața de telecomunicații din România, va crea prosperitate și sute de mii de NOI locuri de muncă! Implementarea va fi cu ajutorul implicit al autorităților statului, pentru licențierea falsului ”spectru radio suplimentar necesar” și pentru a facilita autorizațiile de construcții, necesare pentru echipamente și antene.
Dacă veți susține în continuare că tehnologia radio 5G este necesară și/sau critică pentru ”Digitalizarea României”, iar în acest demers depindeți eminamente, în mod strategic, de ”Strategia Națională 5G”, vă reamintim că aceste documente nu au titlu de lege, ci de viziune, iar pentru ”Digitalizarea României” există suficiente alternative, fiind doar voința politică.
Deși este un fapt deja cunoscut și de notorietate, la scară internațională, demonstrat prin studii ample, că orice tip de emisie radio/electromagnetică pentru telecomunicații, inclusiv WiFi (2.4 GHz și 5 GHz), este poluantă și dăunătoare atât sănătății, cât și mediului înconjurător. Iar o suplimentare a dreptului de utilizare a unui spectru radio nou va suplimenta în primul rând poluarea electromagnetică. Acest fapt trebuie luat în calcul cu prioritate, versus beneficiile obținute și orice inițiativă în acest sens trebuie să aibă la bază principiul precauției și analizarea alternativelor existente.
Poluarea electromagnetică
Peste 10 000 de lucrări științifice de calitate (peer-reviewed) au arătat că radiațiile din domeniul de frecvențe folosite de tehnologia 5G afectează orice formă de viață, de la organisme simple – la om. Aceste referințe au fost publicate, în timp, de mulți oameni de știință onești, care nu au urmărit câștiguri personale din astfel de cercetări. Citarea acestor studii a fost făcută colectiv de peste 26 000 de oameni de știință din comunitatea internațională, în apelul lor împotriva sistemelor nocive 5G, adresat forurilor UE, CE si WHO, în ianuarie 2019.
Printre efectele nocive ale radiațiilor electromagnetice asupra sănătății se numără:
- cancerul,
- bolile cardiovasculare,
- deficiențele cognitive,
- distrugerea ADN-ului,
- impact negativ asupra stării generale,
- deficiențele de memorie şi de învățare,
- insomnia,
- afectarea fertilității,
- avort,
- afectare neurologică,
- ADHD,
- stresul oxidativ etc.
Profesorul Olle Johansson de la Departamentul de Neuroștiințe al Universității Karolinska din Stockholm (Suedia) afirmă: „Chiar și despre câmpurile electromagnetice cu niveluri de doar 1/100 000 din cele la care suntem expuși în mod curent de la telefoanele mobile s-a descoperit că perturbă funcționarea electrică complexă desfășurată la nivel celular, producând vătămări ale ADN-ului, proteinelor, neuronilor și proceselor oxidative. Cu toate acestea, noi am permis dezvoltarea unui electrosmog de proporții aproape de neimaginat!”
ANCOM înțelege și definește termenul Interferență astfel: efectul unei energii nedorite care apare la recepția într-o rețea de comunicații electronice ce utilizează spectrul radio, energie cauzată de o emisie sau de un fenomen de radiație ori de inducție, care se manifestă prin orice fel de degradare a performanțelor rețelei şi care poate conduce la interpretarea eronată a informațiilor sau la pierderea acestora, informații care ar fi putut fi obținute în absența unei asemenea energii nedorite. (http://www.ancom.ro/uploads/links_files/OUG_2011_111.pdf).
Aceasta interferență apare și se manifestă si cu frecvențele de comunicare a celulei vii, exact prin degradarea performanței celulei vii, care conduce la interpretarea eronată a informațiilor sau la pierderea acestora la copierea ADN-ului la ARN. Informațiile din ADN pot fi obținute de ARN doar în absența unor asemenea energii nedorite, pe care le denumim POLUARE ELECTROMAGNETICĂ – ELECTROSMOG.
Deși radiațiile câmpurilor electromagnetice (EMF) sunt non-ionizante, efectul lor cumulativ se manifestă și se concretizează similar cu efectul radiațiilor ionizante. Acest lucru este demonstrat și de studiul și cercetarea europeană REFLEX, elaborată de 12 institute științifice din 7 țări, ce confirmă deteriorarea genetică pe termen lung a sângelui și a creierului utilizatorilor de telefoane mobile și a altor surse de câmpuri electromagnetice (de exemplu WiFi). Studiul poate fi accesat la următoarele adrese:
1) https://cordis.europa.eu/project/rcn/51989/factsheet/en;
2) http://www.verum-foundation.com/projects/reflex.html.
Celula vie NU este doar o soluție salină, după cum ANCOM și Ministerul Sănătății abordează reducționist, depășit și imprecis, DOAR cu indicatorul unic SAR de monitorizare și protecție, ci este un ansamblu de procese complexe, inclusiv de natură electrică, ansamblu guvernat de ADN. Studiul REFLEX demonstrează că dezintegrarea ADN-ului dintr-o celulă vie se manifestă în aceeași măsură, fie că este expusă la 1.600 raze X / 60 de CT-uri, fie că este expusă la radiațiile EMF emise de un telefon mobil timp de 24 de ore. Astfel, ADN-ul este sensibil la TOATE tipurile de câmpuri electromagnetice, iar limitarea preocupării dumneavoastră (ANCOM, Ministerul Sănătății, a operatorilor telecom, a producătorilor de echipamente etc. și a monitorizării – ANCOM), din punct de vedere al sănătății, doar la indicatorul SAR și la limitele ”acceptabile” de expunere a populației la EMF sunt total depășite și extrem de permisive. Ele se bazează pe studii și standarde din anul 1999, perioadă în care multe frecvențe nici nu erau utilizate și nici multe conexiuni wireless, inclusiv WiFi, ceea ce înseamnă că era o densitate și intensitate mult mai mică a câmpului electromagnetic generat.
Spectrul Radio de Frecvențe este proprietate publică
Spectrul radio este o resursă naturală limitată, proprietate publică, necesar pentru furnizarea de rețele și servicii de comunicații electronice. Administrarea eficientă a acestei resurse este de importanță strategică la nivel național, în scopul satisfacerii interesului public, social și de apărare a țării. Astfel, orice suplimentare de cantitate de spectru radio în interes comercial, atât pe frecvențele deja licențiate și acordate, cât și pe frecvențe noi, necesită studii de impact, precum și acordul cetățenilor României și respectarea drepturilor lor.
OUG 111/2011 privind comunicațiile electronice prevede:
Art. 14 – (1) ANCOM administrează la nivel național resursele limitate necesare pentru furnizarea de rețele şi servicii de comunicații electronice, precum frecvențele radio, resursele de numerotație şi alte resurse tehnice asociate.
(2) ANCOM gestionează la nivel național resursele de numerotație şi alte resurse tehnice asociate.
(3) Resursele de numerotație prevăzute în Planul național de numerotație şi frecvențele radio sunt resurse limitate aflate în proprietatea publică a statului.
(4) Administrarea şi gestionarea resurselor limitate se realizează pe baza principiilor obiectivității, transparenței, nediscriminării şi proporționalității.
Suplimentarea cantității de spectru se face fără studii de impact ?
În România, serviciile de telefonie mobilă, așa cum le știm din datele făcute public, funcționează și poluează electromagnetic în următoarele benzi de frecvențe, licitate și vândute de ANCOM și achiziționate de operatorii telecom din țară, prezentate în tabelul următor:
Frecvențe Utilizate | Servicii Telefonie Mobilă Furnizate de Operatori | Modulație | Spectru Alocat/Licitat (canale, MHz)* | Valabilitate |
700 MHz | 5G Mobil (acoperire extinsă) | FDD[11] | +2 x 30 MHz (2020**) | 01.01.2021 – 31.12.2036 |
SDL[12] | +1 x 15 MHz (2020**) | |||
800 MHz | 4G (Orange, Vodafone, Telekom), | FDD9 | 30 MHz | 05.04.2029 |
4G (extindere acoperire?) | +2 x 5 MHz (2020**) | 05.04.2029 | ||
900 MHz | 2G (Orange, Vodafone, Telekom), 3G (Orange, Vodafone, Telekom, RCS&RDS), 4G (Telekom) | FDD9 | 70 MHz | 05.04.2029 |
1500 MHz | 5G Mobil (acoperire extinsă) | SDL10 | +1 x 40 MHz (2020**) | 01.01.2020 – 31.12.2035 |
1800 MHz | 2G (Orange, Vodafone, Telekom), 4G (Orange, Vodafone, Telekom) | FDD9 | 150 MHz | 05.04.2029 |
2100 MHz | 3G (Orange, Vodafone, Telekom, RCS&RDS) | FDD9 | 118,8 MHz | 05.04.2029 |
3G (Orange, Vodafone, Telekom, RCS&RDS) | TDD[13] | 20 MHz | 05.04.2029 | |
2600 MHz | 4G (Orange, Telekom) | FDD9 | 60 MHz | 05.04.2029 |
4G (extindere acoperire?) | +2 x 40 MHz (2020**) | 05.04.2029 | ||
4G (Vodafone, RCS&RDS) | TDD11 | 45 MHz | 05.04.2029 | |
3400-3800 MHz | 4G Mobil (2K Telecom, Orange, Vodafone, RCS&RDS, SNR) | TDD11 | 255 MHz | 31.12.2025 |
5G Mobil (bandă primară) | TDD11 | +90 MHz (2020**) | 01.01.2020 – 31.12.2025 | |
+400 MHz (2025**) | 01.01.2026 – 31.12.2035 | |||
26 GHz | 5G Fix (bandă pionier) | |||
* informații disponibile la data publicării rezultatelor licitațiilor ANCOM din 2012 și 2015. Sursa: http://www.ancom.ro/uploads/links_files/24_09_2012_Rezultate_licitatie_spectru_radio_.pdf și http://www.ancom.ro/licitatia-pentru-frecventele-din-banda-34-38-ghz-s-a-finalizat_5475; ** Sursa: http://www.ancom.ro/au-fost-stabilite-conditiile-si-procedura-pentru-licitatia-5g-_6116. |
Înainte de licitația de spectru radio destinat telefoniei mobile, din 24 septembrie 2012, totalul spectrului radio alocat tuturor operatorilor din România era de 298 MHz.
După licitația din 2012, spectrul achiziționat și alocat operatorilor a crescut substanțial, cu 232 MHz, la un total de 530 MHz spectru alocat tuturor operatorilor. Iar după licitația din 2015, spectrul achiziționat și alocat operatorilor a mai crescut cu 255 MHz, la un total de 785 MHz spectru alocat/existent/licențiat tuturor operatorilor.
La licitația de spectru de frecvențe pentru 5G (și nu numai), programată în anul 2020, cantitatea de spectru va putea crește cu încă 695 Mhz, după cum este specificat în Caietul de sarcini:
Aceasta înseamnă că în jurul anului 2027 vom ”beneficia” de o poluare electromagnetică aproape dublă (~1480 MHz spectru total), față de cea actuală (785 MHz spectru total) și de cinci ori mai mare decât cea din 2012, deoarece licențele de utilizare a spectrului radio se vor suprapune ca valabilitate! Ritmul cu care ANCOM a suplimentat spectrul în ultimii 7 ani este alarmant de mare și nejustificat, în timp ce standardele de sănătate sunt aceleași de zeci de ani, iar dovezile nocivității radiațiilor câmpurilor electromagnetice sunt atât de natură științifică, juridică cât și faptică.
Mai recent, tehnologia 4G deja a avansat implementarea și utilizarea antenelor MIMO (2×2, 4×2, 4×4) în terminalele/telefoanele mobile, acestea permițând mai multe conexiuni simultane cu aceeași celulă/stație de emisie telecom și/sau, probabil și cu altă celulă. Tehnologia 5G vine suplimentar cu Massive MIMO, cu antene mult mai dense decât în cazul 4G, cu potențial de creștere a vitezelor de comunicații, dar în același timp și cu o creștere a radiațiilor electromagnetice generate de terminalul mobil în cauză. Mai multă viteză = mai multă radiație și poluare electromagnetică!
Deși depinde de ce tip de echipamente folosește fiecare operator la fiecare celulă telecom de-a sa, aceste lucruri înseamnă poluare electromagnetică pe întreg spectrul de frecvențe alocat, iar când toți operatorii acoperă aceeași zonă, cu aceleași tipuri de servicii, poluarea electromagnetică din acea zonă se manifestă pe întreg spectrul de frecvențe vândut de ANCOM!
Cum primii trei operatori principali (Orange, Vodafone, Telekom) deja se laudă cu acoperire cam peste tot pentru 2G, 3G și 4G, asta înseamnă emisie radio și poluare electromagnetică pe tot spectrul radio alocat operatorilor. Peste tot și cumulativ, mai ales că 5G se bazează pe agregarea de spectru.
Cum am menționat mai sus, urmează să se liciteze spectru de frecvențe dedicate tehnologiei 5G, cu încă 695 MHz spectru, inclusiv în game de frecvențe complet noi pentru telecom. Nu că ar conta foarte mult acum diferența tipului de poluare dintre benzile actuale 4G și cele licitate pentru 5G, contând de fapt suplimentarea spectrului și că se adaugă poluare electromagnetică, deoarece cea existentă nu se înlocuiește deloc!
În plus, densitatea de celule 5G de mici dimensiuni planificate a fi instalate la nivelul străzilor va aduce această poluare electromagnetică chiar peste tot, nu doar concentrată în anumite zone de interes economic pentru operatorii telecom.
Această ”planificare” de vânzare de spectru radio suplimentar nu are justificări solide bazate pe studii serioase de impact, centrate pe interesul și proactivitatea protejării sănătății cetățenilor României, ci doar justificări economice centrate doar pe interesul corporațiilor telecom și ale bugetului de stat. Mai mult, nu a declarat nimeni că sumele obținute din vânzarea spectrului radio neguvernamental se vor direcționa către realizarea de studii referitoare la efectele cumulative ale poluării EMF asupra sănătății.
ANCOM are următoarea obligație, conform OUG 22/2009, art. 3, alin. 2: ”gestionarea eficientă a benzilor de frecvențe radio cu atribuire neguvernamentală în conformitate cu TNABF, prin alocarea şi/sau asignarea frecvențelor radio, în scopul asigurării unei utilizări raționale şi eficiente a acestora.”
O altă problematică pe care nu o dezbateți este că tehnologia 5G nu va înlocui prea curând rețelele 2G, 3G sau 4G existente și care deja poluează electromagnetic, ci se va suprapune peste acestea, poluând suplimentar și nu cu puțin, ci cu mult mai mult, direct proporțional cu cantitatea de spectru radio planificat a fi acordat în următorii 5 ani! Iar responsabil este ANCOM pentru că intenționează și face demersuri să vândă licențe de utilizare a spectrului necesar 5G fără să ia în calcul aspectele legate de poluarea electromagnetică și efectele asupra sănătății oamenilor și a mediului înconjurător, ca urmare a utilizării serviciilor telecom sau doar ca urmare a expunerii involuntare la poluarea electromagnetică generată de alți utilizatori/mașini/roboți etc.
În baza legii de funcționare, ANCOM este obligat să acționeze rațional și eficient în ce privește licențierea, utilizarea și monitorizarea spectrului radio de pe teritoriul României. Automat, este responsabil oricând de consecințele nocive generate de vânzarea unor licențe noi suplimentare și, implicit, de permiterea accesului operatorilor comerciali de telecomunicații cu echipamente radio la benzile suplimentare de frecvențe radio, fără a realiza studii de impact, testa și monitoriza corespunzător radiațiile emise de acestea, radiații ce pun în pericol sănătatea si siguranța utilizatorilor, aceste obligații revenindu-i prin lege.
Creșterea acoperirii nu se face cu suplimentare de spectru
ANCOM justifică vânzarea de cantitate suplimentară de spectru pentru 5G în scopul creșterii acoperirii serviciilor telecom în zonele izolate/retrase/rurale, zone care nu au fost încă acoperite cu 2G, 3G, 4G de corporațiile telecom, din motive evidente de lipsă a nevoii sau a capacității populației de cumpărare a serviciilor telecom, mai concret sărăcia. Reamintim ANCOM și guvernanților că România are cei mai săraci dintre săracii Europei! Cum poate să justifice ANCOM implementarea 5G cât timp populația din acele zone are maxim capacitate de cumpărare terminale compatibile cu 2G sau 3G și nu va avea curând posibilitatea financiară de a achiziționa terminale compatibile 5G?!
Mai mult, dependența tehnologiei 5G de frecvențe noi pentru acoperire extinsă (de ex. 700 MHz), transferă această dependență și la nivelul terminalelor client, permițând conectivitatea pe ”acoperirea extinsă” doar terminalelor compatibile cu respectiva frecvență. Ținem să menționăm că aceste terminale ”compatibile 5G” sunt în primul rând mult mai noi și rare, dar și mult peste puterea de cumpărare a zonelor rurale necesare a fi ”acoperite”. De aceea, acoperirea extinsă trebuie realizată pe serviciile actuale 2G, 3G sau 4G, pe benzile de frecvență similare (de ex. 800 sau 900 MHz) din spectrul existent/licențiat operatorilor.
Surse: https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/desi;
https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/scoreboard/romania.
Din raportul DESI se poate observa că România stă bine la capitolul conectivitate broadband, în schimb la celelalte capitole (capitalul uman redus, utilizarea redusă a serviciilor internet, integrarea extrem de redusă a tehnologiilor digitale, integrarea digitală a administrației publice), România stă prost în comparație cu alte state europene. Aceste sunt aspectele care ar trebui abordate prioritar, nu introducerea tehnologiilor 5G. De asemenea, România este pe ultimul loc la acoperirea 4G, aici trebuind să se orienteze ANCOM, nu la 5G, deoarece tehnologiile 5G vor fi utilizate doar în marile orașe unde oricum este acoperire completă.
În iulie 2018, la penetrarea serviciilor de conectivitate mobilă de bandă largă (numărul de abonamente de date la 100 de oameni), România ocupa locul 21 din 28 și asta nu din cauza lipsei acoperirii ci din alte cauze socioeconomice, dintre care menționăm preferința pentru conexiune fixă, sărăcia dar și alte aspecte evidentele: capitalul uman redus, utilizarea redusă a serviciilor internet și integrarea extrem de redusă a tehnologiilor digitale.
Academia Română spune cât se poate de clar care este situația reală cu privire la Tehnologia Informației si Comunicațiilor (TIC) din România: “Sistemele de comunicații implementează generația 5G, serviciile web avansează rapid către generația Web 3.0, iar sistemele de fabricație au atins generația “Industry 4.0”. În același timp, odată cu apariția de noi meserii menite să compenseze dispariția unor locuri de muncă, apar vulnerabilități majore pentru siguranța şi protecția vieții private a cetăţenilor și chiar influențe asupra stării de sănătate şi comportamentului individului, în contextul aplicării pe scară largă a tehnologiilor emergente, care tind să înlocuiască operatorii umani şi să modifice deprinderile dobândite de-a lungul secolelor de evoluție umană.
În prezent, în societatea românească se cunosc doar parțial atât oportunitățile create de TIC şi IA, cât şi efectele folosirii nepotrivite şi chiar evoluțiile imprevizibile şi posibil necontrolabile ale acestor tehnologii. Tehnologiile oferite de furnizorii de produse TIC evoluează într-un ritm mult mai rapid decât cunoștințele şi mijloacele de acțiune ale multor potențiali utilizatori români. Nu există, încă, un program coerent, la nivel național, care să includă aspectele specifice noii revoluții industriale bazată esențialmente pe integrarea calculatoarelor, comunicațiilor și controlul obiectelor fizice.”
Sursa: https://acad.ro/mediaAR/com2019/c1016-ManifestEraDigitala.htm.
Din Raportul anual pe anul 2018 realizat de ANCOM rezultă că rata de penetrare a internetului fix la 100 de gospodării era de 60% la nivel național, în timp ce rata de penetrare a internetului mobil prin 2G/3G/4G la 100 de locuitori era de 99%, la 30 iunie 2018. Ținând cont și de faptul că numărul mediu de persoane la 100 de gospodării este de 266, rezultă că rata de penetrare cu servicii de internet fix față de rata de penetrare cu servicii de internet mobil este cu 76% mai mică, dacă ne raportăm la numărul de locuitori!
Oricum, indiferent cum am calcula, este extrem de clar că adopția comunicațiilor mobile în detrimentul comunicațiilor fixe nu este dată doar de avantajul mobilității, ci mai ales de reglementările dezastruoase care au favorizat companiile de comunicații mobile, dezavantajându-le pe cele de comunicații fixe.
Având în vedere avantajele nete ale comunicațiilor fixe față de comunicațiile mobile, cum ar fi stabilitatea și fiabilitate conexiunii, viteze net superioare ale transmisiilor de date, securitatea conexiunilor mult mai bună, ne întrebăm care este motivul pentru care ANCOM nu reglementează piața de comunicații astfel încât cetățenii României, mediul de afaceri și instituțiile să beneficieze în mod facil de avantajele conexiunilor fixe și promovează cu atâta înverșunare și discriminatoriu comunicațiile mobile, prin deciziile pe care le-a luat sau încearcă să le ia.
Sursa: http://www.ancom.ro/uploads/links_files/Raport_anual_2018_FINAL_cu_linkuri.pdf.
O altă problematică pe care nu o luați in calcul cu aceasta modifiacre a TNAFB este că tehnologia 5G nu va înlocui prea curând rețelele 2G, 3G sau 4G existente și care deja poluează electromagnetic, ci se va suprapune peste acestea, poluând suplimentar cu mult mai mult și direct proporțional cu cantitatea de spectru radio planificat a fi acordat în următorii 5 ani!
Testarea tehnologiilor 5G pe frecvențele alocate și standardele de sănătate depășite și extrem de permisive
Conform legii în vigoare, Direcția de Sănătate Publică, prin intermediul ANCOM are obligația sa facă măsurători și să verifice conformitatea nivelului de radiații, în zona site-urilor de test pilot (Centrul Vechi din București, Florești – Cluj ș.a.).
Ce măsurători a realizat ANCOM pe site-urile pilot 5G mult mediatizate și în ce condiții?
Fiind tehnologii noi se impune crearea unor noi standarde de siguranță bazate pe expuneri cumulative şi interferența frecvențelor de comunicație ale rețelei de telecomunicații cu frecvențele de comunicare celulară, nu doar pe puterea degajată la un moment dat (SAR). Standardele trebuie să fie fundamentate pe durata expunerii, pe frecvență, pe lungimea de undă, pe modulația și mixarea frecvențelor, pe forma undelor, pe lățimea pulsului precum şi pe alte proprietăți semnificative din punct de vedere biologic. Chiar și cu actualele metodologii și standarde, limitele admise de expunere la EMF în anumite state ca Polonia, Bulgaria, China, Rusia, Franța și Belgia (cu limite regionale chiar mai mici, cum ar fi în Paris și Bruxelles) sunt stabilite la valori de până la ZECE ORI MAI STRICTE față de valorile admise în standardul internațional ICNIRP (valabil și în România, conform Ordinului Ministrului Sănătății nr. 1193/2006), tocmai pentru a reduce din impactul negativ al rețelei de telecomunicații asupra populației și mediului. Limitele expunerii publicului la radiațiile electromagnetice în țările menționate mai sus sunt: China 12 V/m, Rusia 25 V/m, Bulgaria 6.13 V/m, Polonia 6.14 V/m, Belgia – diferă pentru fiecare regiune (Bruxelles 6 V/m, Flandra 20,6 V/m, Valonia 3 V/m), în timp ce în România limita expunerii cetățenilor la radiațiile câmpului electromagnetic este de 61 V/m.
Mai mult, se recunoaște într-un studiu european şi chiar în „Strategia 5G pentru România”, elaborată de ANCOM, că vor apărea focalizări necontrolate, atunci când se menționează „hot spots” în zonele aglomerate din „smart cities” sau stadioane, dar aspectul e neglijat sau tratat superficial (vezi pag. 12 din studiul european).
http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/IDAN/2019/631060/IPOL_IDA(2019)631060_EN.pdf.
Vulnerabilitățile cibernetice ale tehnologiilor 5G
În contextul amenințărilor și al unei securități cibernetice aflate încă în dezbaterea forurilor internaționale și lipsită de cercetare și rigurozitate din partea Statului Român, infrastructura de telecomunicații 5G devine inclusiv o vulnerabilitate în fața terorismului. De aceea se impun măsuri suplimentare de reglementare, de monitorizare și precauție în ce privește implementarea tehnologiilor 5G, nu numai pe frecvențele disponibile în prezent ci și pe cele preconizate a se da în folosință în viitorul apropiat, pentru serviciile de telecomunicații comerciale.
Generalul (r) NATO James Jones, fost Comandant Suprem al Forțelor Aliate în Europa (SACEUR) și al forțelor americane din Europa (EUCOM) între 2003 și 2006, consideră tehnologia 5G ca fiind vulnerabilitatea majoră a momentului: „Cred că cea mai mare amenințare nu ține atât de sisteme de arme, cât de tehnologie precum tehnologia 5G sau inteligența artificială și modul în care autocrații se vor folosi de tehnologie să penetreze democrațiile noastre. Aceasta e amenințarea momentului […]. Aspectul de siguranță la tehnologia 5G trebuie să fie cel mai important”.
Sursa: https://www.hotnews.ro/stiri-defense-23508787-general-american-fost-comandant-fortelor-nato-europa-rusia-este-problema-pacoste-strategica-nu-cred-intr-razboi-conventional-cea-mai-mare-amenintare-tine-tehnologii-precum-5g-sau-inteligenta-artificia.htm?fbclid=IwAR3i6BI5gXwsqiRCFLJ0DN4xLNgqz5TGJTPbQauDLAUd4CIwD078thKUs3E.
În cadrul Conferinței despre Securitatea informatică și a comunicațiilor desfășurată la Londra, a Asociației pentru mașini de calcul, cercetătorii au prezentat noi descoperiri conform cărora tehnologiile 5G au vulnerabilități cibernetice. Cercetătorii de la Universitatea Purdue și Universitatea din Iowa detaliază 11 noi probleme de proiectare în protocoalele 5G, printre care faptul că ar putea să expună locația utilizatorului, să downgradeze serviciul 5G la 4G sau 3G, să extragă datele de pe telefon sau chiar să te urmărească atunci când efectuezi apeluri, text sau doar navighezi pe web.
„Lucrul care mă îngrijorează cel mai mult este că atacatorii pot ști locația utilizatorului.” – Syed Rafiul Hussain, Purdue University.
Sursa: https://www.wired.com/story/5g-vulnerabilities-downgrade-attacks/.
Lipsa transparenței decizionale și a accesului la informații de interes public
În aceeași calitate de SECRETAR al GLI 5G, ANCOM, în mod nejustificat, ANCOM nu prezintă întreaga fundamentare tehnică și economică care stă la baza acestor intenții puse deja în aplicare prin documentul de Fundamentare și anume susținerea și implementarea rețelelor radio mobile prin tehnologii 5G.
În fapt, referitor la fundamentarea tehnică și economică a suplimentării spectrului radio existent, ce face obiectul Proiectului de Modificare TNABF din dezbatere, prin mențiunile dvs. conexe de genul ”spectru optim pentru 5G”, ”punerea la dispoziție a unor resurse de spectru radio suplimentare”, ”majorarea portofoliilor de spectru radio deținute de titularii de drepturi”, prezentați doar informații sumare de fundamentare, din ele lipsind complet cele de natură tehnică care să explice concret modul de utilizare a spectrului radio, în raport cu aplicațiile de utilizare a serviciilor 5G și a cererii reale din România pentru acestea.
Ca urmare a principiului neutralității tehnologiei utilizate și neutralității serviciului furnizat, în limitele stabilite prin Tabelul național de atribuire a benzilor de frecvențe radio, drepturile individuale în vigoare pot fi utilizate pentru furnizarea serviciilor de comunicații mobile 2G, 3G și 4G, titularii având posibilitatea de implementare și a noilor tehnologii în măsura în care acest lucru este posibil ca urmare a cantităților de spectru radio deținute.
Cu toate acestea, pentru implementarea adecvată a noilor tehnologii este necesară punerea la dispoziție a unor resurse de spectru radio suplimentare, care să majoreze portofoliile de spectru utilizate pentru servicii de comunicații mobile/fixe de bandă largă. Odată cu adjudecarea și a drepturilor de utilizare ce sunt parte a procedurii de selecție avută în vedere de Autoritate, titularii de drepturi de utilizare au create premisele pentru implementarea la scară a noilor tehnologii.
Majorarea portofoliilor de spectru radio deținute de titularii de drepturi este recunoscută ca fiind necesară și în cadrul secțiunii 7.1 – Spectru optim pentru 5G din cadrul anexei la Hotărârea Guvernului nr. 429/2019 pentru aprobarea Strategiei 5G pentru România (denumită în continuare Strategia).
Cererea de spectru
Dezvoltările tehnologice din ultimii ani care au urmărit extinderea posibilităților de utilizare a internetului mobil în mai multe benzi de frecvențe, au fost generate în principal de valoarea pe care consumatorii o atribuie acestui gen de servicii. Prin urmare, valoarea potențială a benzilor ce permit aceste dezvoltări tehnologice, atât pentru titularii de drepturi cât și pentru societate în ansamblu, a crescut.
De asemenea, cererea crescândă de comunicații mobile în bandă largă determină în mod firesc creșterea cererii de spectru radio, în special în condițiile în care dezvoltările tehnologice nu sunt suficiente pentru decongestionarea unor benzi de frecvențe radio.”
- În documentul EXPUNERE DE MOTIVE la proiectul Deciziei președintelui Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații privind procedura de selecție pentru acordarea unor drepturi de utilizare a frecvențelor radio, se spune:
”În contextul creșterii rapide a traficului de date pe suport radio de bandă largă și a importanței economice, industriale și sociale a economiei digitale, extinderea capacității rețelelor de comunicații electronice pe suport radio a devenit o necesitate. Pentru satisfacerea cererii crescânde de trafic de date de bandă largă și dezvoltarea de servicii de comunicații digitale inovatoare, asigurarea resurselor de spectru radio adecvate și suficiente pentru implementarea eficientă și creșterea capacității rețelelor care utilizează tehnologiile pe suport radio de bandă largă este primordială.
Spectrul radio suplimentar ce va fi pus la dispoziția furnizorilor de rețele publice și de servicii de comunicații electronice va contribui la asigurarea resurselor de spectru necesare pentru dezvoltarea eficientă a serviciilor de comunicații electronice de bandă largă, atât prin utilizarea tehnologiilor existente, cât și prin implementarea tehnologiilor de nouă generație, cunoscute sub denumirea de 5G sau IMT-2020.”
- În documentul referit anterior, Anexa[14] la Hotărârea Guvernului nr. 429/2019 pentru aprobarea Strategiei 5G pentru România[15] , în capitolul 7.1. Lansare rapidă a serviciilor (în 2020), se menționează:
”Lansarea rapidă a serviciilor 5G este dezirabilă datorită efectelor de antrenare preconizate și necesității de a expune tehnologia la realitățile din teren, iar România este bine poziționată în acest sens datorită drepturilor de utilizare existente în banda 3,4-3,8 GHz și a mediului concurențial sănătos.
Guvernul României, alături de celelalte guverne ale statelor membre ale Uniunii Europene și împreună cu Comisia Europeană, și-au asumat o foaie de parcurs ambițioasă care, în scopul de a asigura UE o poziție de lider global în cursa pentru noua generație de tehnologie mobilă, prevede lansarea comercială a 5G în primele mari orașe în anul 2020 și acoperirea tuturor centrelor urbane și a principalelor căi de transport până în 2025.
În acest scop, pentru facilitarea investițiilor în instalarea de rețele 5G, România va pune la dispoziție resurse suplimentare de spectru radio, armonizate la nivel european și global, în cursul anului 2019. Ulterior, valorificarea optimă a rezultatelor WRC-19 va permite disponibilizarea de resurse masive în benzi milimetrice.”
- Tot în documentul referit anterior, Anexa[16] la Hotărârea Guvernului nr. 429/2019 pentru aprobarea Strategiei 5G pentru România[17], în capitolul 4.1. Potențial semnificativ de creștere pe piața din România, se precizează:
”Creșterea exponențială a traficului de date mobile înregistrată pe fondul răspândirii masive a conexiunilor realizate prin terminale tot mai performante și al difuziei tehnologiei LTE/4G în rețelele mobile din România este evidențiată în figura nr. 1. Practic, traficul de date mobile s-a dublat anual în fiecare din ultimii patru ani.
”
La puțin peste 5 ani de la procedura de selecție competitivă pentru acordarea frecvențelor radio organizată de Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), în septembrie 2012, 94% din gospodăriile din România beneficiau de acoperire cu rețele 4G/LTE. Privită însă în context european, remarcabila performanță românească ilustrează totuși un ritm mai lent de creștere al acoperirii, comparativ cu numeroase state membre, dar și o reducere semnificativă a decalajului, la numai 4 p.p. față de media UE.
- Tot în documentul menționat anterior, în Anexa[18] la Hotărârea Guvernului nr. 429/2019 pentru aprobarea Strategiei 5G pentru România[19], în capitolul 5.2. Capacități tehnice diferențiatoare, se menționează:
”Asigurarea scenariilor de utilizare a conectivității descrise mai sus obligă 5G să combine în moduri diferite un număr de capabilități tehnice și tehnologii inovatoare. Trecerea în revistă a celor mai importante dintre acestea, cu explicarea succintă a rolului lor în contextul tehnologiei 5G, permite totodată explicarea unora dintre provocările și oportunitățile asociate dezvoltării 5G.
În calitate de succesor al tehnologiei 4G, 5G introduce o multitudine de îmbunătățiri ale performanțelor existente, dar și noi funcționalități, corespunzătoare noilor tendințe de conectivitate. Aplicații diferite au cerințe diferite de calitate: de la viteze mici de transmisie a datelor (de ex. date transmise de senzori și IoT) la viteze foarte mari (de ex. conținut multimedia de înaltă rezoluție) și cu diferite întârzieri (de ex. întârzierile sunt mai puțin tolerate în apelurile de videoconferință decât în video streaming unde poate fi utilizată memoria tampon). Cu excepția vehiculelor autonome, realității augmentate și a internetului tactil, multe dintre aplicații pot fi, cel puțin teoretic, furnizate de rețelele existente. Rețelele 5G vor trebui însă să facă față unor cerințe diferite de calitate a serviciilor pentru diferite tipuri de aplicații (de ex. câteva secunde întârziere pot fi fatale pentru autovehiculul autonom conectat).
Tabelul nr. 2 de mai jos rezumă performanțele așteptate de la rețelele 5G, prin raportare la cele atinse de rețelele 4G actuale.
”
Având în vedere textele de mai sus, coroborate cu portofoliile existente de spectru radio deținute de titularii de drepturi și raportat la ”graba” cu care s-a demarat ”implementarea 5G” în România, inclusiv prin intermediul tuturor actelor normative deja emise de autoritățile statului în acest sens, inclusiv Caietul de sarcini în discuție, vă solicităm să clarificați, justificând și din perspectiva dependenței tehnice/tehnologice, următoarele:
- Referitor la textul ”pentru facilitarea investițiilor în instalarea de rețele 5G, România va pune la dispoziție resurse suplimentare de spectru radio, armonizate la nivel european și global, în cursul anului 2019. Ulterior, valorificarea optimă a rezultatelor WRC-19 va permite disponibilizarea de resurse masive în benzi milimetrice”, pentru a justifica pe deplin și concret aceste afirmații, vă rugăm să furnizați toate informațiile tehnice și tehnologice prin care se justifică dependența obligatorie a rețelelor radio 5G de spectru radio suplimentar (obiectul Caietului de sarcini[20]). Aceasta în contradicție cu posibilitatea de funcționare a rețelelor 5G în portofoliile de spectru existente ale operatorilor și să explicați corect din punct de vedere tehnic modul de utilizare a spectrului radio pe toate benzile de frecvențe actual licențiate, în raport cu aplicațiile de utilizare a serviciilor furnizate prin tehnologia 5G;
- Referitor la textul ”cererea crescândă de comunicații mobile în bandă largă determină în mod firesc creșterea cererii de spectru radio”, pentru a justifica pe deplin și concret această afirmație, vă rugăm să ne transmiteți date reale statistice de la operatori, pe ultimii 5 ani, care să prezinte gradul tehnic de ocupare zilnică cu conexiuni de date mobile a capabilităților tuturor celulelor rețelelor mobile actuale ce funcționează în portofoliile existente de spectru radio, în special pe portofoliul actual de clienți de servicii de comunicațiile mobile în bandă largă pe tehnologiile 3G și 4G/LTE/LTE-Advanced, precum și care este graficul de creștere reală în România, pe ultimii 5 ani, a cererii comerciale (clienți noi) de astfel de servicii de comunicații mobile în bandă largă;
- Referitor la capitolul 4.1. Potențial semnificativ de creștere pe piața din România, din cadrul documentului STRATEGIA 5G PENTRU ROMÂNIA, Anexa[21] la Hotărârea Guvernului nr. 429/2019 pentru aprobarea Strategiei 5G pentru România[22], pentru a justifica pe deplin și concret informațiile prezente în document, vă rugăm să ne transmiteți date reale statistice, pe ultimii 5 ani, de la operatori care să prezinte media zilnică a ratei de date realizate în fiecare celulă individuală a rețelelor mobile actuale ce funcționează în portofoliile existente de spectru radio, în special pe portofoliul actual de clienți de servicii de comunicațiile mobile în bandă largă pe tehnologiile 3G și 4G/LTE/LTE-Advanced, în raport cu capacitatea maximă a ratei de date a respectivei celule și în raport cu capacitatea maximă a ratei de date a conexiunii backhaul a respectivei celule;
- Referitor la textul ”Cu excepția vehiculelor autonome, realității augmentate și a internetului tactil, multe dintre aplicații pot fi, cel puțin teoretic, furnizate de rețelele existente”, pentru a justifica pe deplin și concret această afirmație, vă rugăm să ne specificați care este gradul tehnic de dezvoltare și care este cererea comercială și sau economică în România pentru aplicații de genul vehicule autonome, realitate augmentată și internet tactil, aplicații care, teoretic, depind de tehnologii de comunicații în bandă largă, printre care comunicațiile fixe bradband, dar și 5G mobil (vehicule autonome).
În bază motivelor expuse mai sus solicităm suplimentar :
- Anularea modificărilor TNABF care permit operabilitatea tehnologiilor 5G în România, operabilitate care necesită suplimentare a cantității de spectru de frecvențe, obiectul procedurii de selecție menționate ce permite suplimentarea cu inca 695Mhz pe frecventele 700 MHz, 800 MHz, 1500 MHz, 2600 MHz şi 3400-3800 MHz, anularea procedurii de selecție, implicit anularea Caietului de sarcini, menționate in fundamentare
- Anularea consultărilor și reluarea lor după ce toate modificările ce se urmăresc a se face asupra TNAFB vor fi evidențiate clar și motivate, justificate fiecare în parte, iar expunerea de motive sa fie detaliate tehnic și însoțite de studii de impact si de fezabilitate nu de un link precum https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/radio-spectrum-decisions.
- Să nu se permită suplimentarea prin modificarea TNAFB cantității suplimentare de spectrul radio pentru tehnologiile 5G;
- Să se investească în optimizarea utilizării spectrului existent/licențiat.
Conform OUG 22/2009, ANCOM are următoarea obligații:
Art. 3, alin 2: gestionarea eficientă a benzilor de frecvențe radio cu atribuire neguvernamentală în conformitate cu TNABF, prin alocarea şi/sau asignarea frecvențelor radio, în scopul asigurării unei utilizări raționale şi eficiente a acestora.
Art. 7, alin. 1: În activitatea sa, ANCOM are în vedere respectarea principiului neutralității tehnologice, prin prisma fenomenului convergenței tehnologiilor, şi contribuie, în limitele competențelor sale, la asigurarea implementării politicilor care urmăresc promovarea diversității culturale şi lingvistice, precum şi a pluralismului media.(2) În îndeplinirea atribuțiilor sale, ANCOM urmărește atingerea obiectivelor prevăzute la art. 4-6, luând în acest sens măsuri rezonabile, cu respectarea principiilor proporționalității, nediscriminării, transparenței şi deplinei obiectivități.
Art. 4, pct. 3, lit. c: încurajarea utilizării efective şi asigurarea administrării eficiente a resurselor limitate pe care le gestionează.
- Să realizați studii de impact referitoare la afectarea sănătății publice și a mediului înconjurător, cauzată de implementarea tehnologiilor 5G. De asemenea, solicităm realizarea și publicarea studiilor necesare de impact social, asupra sănătății și asupra mediul înconjurător al tehnologiei 5G, pentru toate cazurile de utilizare (Mobile Broadband – date mobile; FWA – fixed wireless access; etc.), în egală măsură pentru toate benzile de frecvențe radio ce urmăresc implementarea 5G: sub 6 GHz (<6 GHz) și peste 20 GHz (>20 GHz).
Art. 2, lit. 3 – ANCOM exercită următoarele atribuții specifice în domeniul echipamentelor radio şi al echipamentelor terminale de telecomunicații, inclusiv din punctul de vedere al compatibilității electromagnetice: 1. Controlează, după introducerea pe piață, dacă toate echipamentele radio și echipamentele terminale de telecomunicații respectă cerințele esențiale de protecție a sănătății și siguranței utilizatorului și a oricărei alte persoane, precum şi de protecție privind compatibilitatea electromagnetică, iar în plus, pentru echipamentele radio verifică dacă acestea sunt astfel construite încât să utilizeze eficient spectrul radio atribuit pentru a se evita perturbațiile prejudiciabile, în concordanță cu legislația națională aplicabilă.
Deși implementarea tehnologiilor 5G are fără echivoc implicații la nivelul sănătății populației si mediului înconjurător, ANCOM ca secretar al GRUPULUI INTERINSTITUȚIONAL PENTRU 5G, nu a luat în considerare aspectele vitale semnalate de societatea civică și nici nu a cerut instituțiilor abilitate, respectiv Ministerul Sănătății și Ministerul Mediul, studii și standarde noi, corespunzătoare contextului, împreună cu avizele necesare în mod evident. Acestea trebuie să stea la baza Strategiei 5G pentru România, la baza OUG privind simplificarea autorizării pentru implementarea infrastructurii 5G cât și la baza proiectului de CAIET DE SARCINI PENTRU ORGANIZAREA PROCEDURII DE SELECŢIE COMPETITIVE ÎN VEDEREA ACORDĂRII UNOR DREPTURI DE UTILIZARE A FRECVENŢELOR RADIO ÎN BENZILE DE 700 MHz, 800 MHz, 1500 MHz, 2600 MHz şi 3400-3800 MHz.
- Să actualizați standardele de siguranță a sănătății publice referitoare la expunerea la radiațiile câmpurilor electromagnetice, care vor fi supuse consultării publice și realizate împreună și cu acordul instituțiilor din domeniul sănătății publice, inclusiv pe baza unor studii independente realizate în acest domeniu.
Art. 10, alin. 1, pct. 10: elaborează şi publică rapoarte, studii, analize şi altele asemenea în domeniul comunicațiilor electronice, comunicațiilor audiovizuale, echipamentelor radio şi echipamentelor terminale de telecomunicații, inclusiv din punctul de vedere al compatibilității electromagnetice, şi serviciilor poștale, în special pentru evaluarea necesității şi oportunității emiterii de noi reglementări, pentru evaluarea şi controlul implementării politicilor şi reglementărilor, precum şi al conducerii programelor şi proiectelor, organizează seminarii şi mese rotunde, acțiuni promoționale de imagine, informare şi de conștientizare a publicului, putând contracta în aceste scopuri servicii de consultanță, expertiză, asistență tehnică şi altele asemenea, în conformitate cu reglementările legale în vigoare.
- Să realizați monitorizarea completă și transparentă a utilizării spectrului radio în domeniul telecomunicațiilor.
Cum și în ce bază legală este permis ca ANCOM să emită licențe de utilizare spectru radio și autorizații de funcționare și să dea asigurări publicului în ce privește sănătatea în utilizarea tehnologiilor de telecomunicații comerciale, cu doar 12 stații (fixe) de monitorizare, de bandă largă (400 MHz – 7 GHz), pentru identificarea emisiilor electromagnetice? Acestea sunt doar ca niște picături într-un ocean!
Care este temeiul de fapt și de drept în baza căruia ANCOM să își justifice activitatea obligatorie prin lege, de monitorizare cu doar 518 măsurători mobile în 7 ani, în diverse locații din București și Ilfov? Nici alte localități importante din țară nu fac excepție de la aceste ”realizări”!
În ce bază legală testele tehnologiilor 5G, promovarea și vânzarea serviciilor 5G de către corporațiile telecom sunt permise fără a avea loc vânzarea de spectru destinat 5G?
Ce monitorizare a corectei utilizări a spectrului radio realizează ANCOM, când abia cu ocazia pregătirii spectrului pentru licitație a descoperit utilizarea la frontieră a spectrului în mod neautorizat/ilegal?
Cine este răspunzător de transformarea cetățenilor României în subiect de experiment, fără a fi informați și fără a li se cere acordul?
Art. 2, alin. 2: ANCOM administrează şi gestionează resursele limitate din domeniul comunicațiilor electronice, incluzând, dar fără a se limita la acestea, spectrul de frecvențe radio, resursele de numerotație şi alte resurse tehnice asociate, şi monitorizează benzile de frecvențe radio cu utilizare neguvernamentală.
Art. 3 pct. 5. Lit. h: de supraveghere şi control al respectării de către utilizatorii resurselor limitate a obligațiilor ce le revin potrivit legii şi actelor administrative prin care au dobândit dreptul de a le utiliza.
- Să realizați dezbateri publice transparente și oneste înainte de luarea oricăror decizii de suplimentare a spectrului radio sau de implementare a tehnologiilor 5G în România.
Art. 3, pct. 5, lit. f: de colaborare şi comunicare cu celelalte structuri ale administrației publice, cu societatea civilă şi cu cetățenii, precum şi cu furnizorii de rețele şi de servicii în domeniul comunicațiilor electronice, comunicațiilor audiovizuale şi al serviciilor poștale.
În temeiul dispozițiilor art. 9, alin. 3 din Legea 429/2019 vă solicităm ca reprezentanți ai societății civice să participe la toate ședințele de lucru ale GLI 5G și să aibă acces la toate informațiile existente, având în vedere că acest domeniu preocupă și are impact asupra întregii societăți, fiind vorba de aspecte ce țin de securitatea vieții și a mediului înconjurător.
- Sa ne puneti la dispozitie, conform Legii Nr. 544 din 12 octombrie 2001, toate studiile de oportunitate, toate studiile de impact precum si toate adresele, documentele sau notele interne care reprezinta toata istoria demersurilor privind initierea Proiectului de Hotărâre privind aprobarea Tabelului naţional de atribuire a benzilor de frecvenţe radio; a Notei de Fundamentare si a Tabelelor de Frecventa.
- Vă solicităm să ne comunicați instituția publică sau autoritatea statului și reprezentantul acesteia, care își asumă responsabilitatea pentru riscurile de afectare a securității vieții și a mediului înconjurător, prin densificarea echipamentelor radio de tip 5G și/sau prin utilizarea unui spectru radio suplimentar, cu frecvențe radio complet noi pentru serviciile de telefonie/date mobile. Pe cale de consecință pentru toate motivele mai sus învederate și pentru nealterarea eticii și moralității, raportat la o justă cauză, în condiții de legalitate, vă solicităm anularea Modificărilor Tabelului naţional de atribuire a benzilor de frecvenţe radio.
- Suspedarea și anularea consultarii publice, a efectelor ei, a tuturor demersurilor și documentelor subsecvente ce decurg din acest proces. Suspendarea și anularea tuturor demersurilor actuale și viitoare precum și suspendare și anularea Proiectului de Hotărâre privind aprobarea Tabelului naţional de atribuire a benzilor de frecvenţe radio; a Notei de Fundamentare si a Tabelelor de Frecventa (prin modificarea TNAFB cantității suplimentare de spectrul radio pentru tehnologiile 5G;), Aceasta reprezinta procedura prealabila in baza Legii Contenciosului Administrativ 544/2004. ANCOM nu promoveaza legislatia in Romania.
- Suspendarea și anularea tuturor actelor subsecvente ce decurg din promovarea Proiectului de Hotărâre privind aprobarea Tabelului naţional de atribuire a benzilor de frecvenţe radio; a Notei de Fundamentare si a Tabelelor de Frecventa. Aceasta reprezinta procedura prealabila in baza Legii Contenciosului Administrativ 544/2004.
În cazul în care nu veți clarifica cu celeritate toate aceste aspecte vom face cel puțin următoarele demersuri:
(1) Vom solicită Instanțelor de Judecată suspendarea și anularea executării actelor administrative de autoritate conform legii 544/2004, precum și a tuturor actelor subsecvente, această adresa consemnand și îndeplinirea procedurii administrative prealabile; Vom solicta inclusiv suspendarea tuturor demersurilor de legiferare a O.U.G.
(2) Vom sesiza Parchetul și alte institutiii abilitate cu privire la Prevederile Art. 297 din Noul Cod de Procedura Penală în raport cu abuzul în serviciu (închisoarea de la 2 la 7 ani şi interzicerea exercitării dreptului de a ocupă o funcţie publică)
(3) Vom solicita Instanțelor de Judecată să analizeze dacă acțiunile sau inactiunile instituțiilor statului în demersurile de promovare a tehnologiei 5G în România aduc sau nu aduc prejudicii: SUVERANITĂȚII României și drepturilor fundamentale precizate în Constituție (dreptul la sănătate, dreptul la viață, la proprietate, la viață privată, etc.).
(4) Vom solicita Instantelor sa analizeze daca prin demersurile privind promovarea tehnologiei 5G in Romania (folosita, asa cum precizeaza unele surse on-line, ca tehnologie militara si arma in SUA) se creeaza premizele pentru cercetarea și urmărirea penală a unor functionari ai statului care comit sau sunt suspectati de comiterea unor fapte de GENOCID, CRIME IMPOTRIVA UMANITATII sau crime de război in Romania si UE. Tehnologia 5G, asa cum afirma unele plaforme web, in viitor poate reprezenta o “arma silentioasa de control si de distrugere in masa”.
Anexam anuntul ANCOM! Pentru alte argumente stintitifice si juridice anexam si APELUL INTERNATIONAL “STOP 5G PE PAMANT SI IN SPATIU” CARE IMPREUNA CU PREZENTA PLANGERE PREALABILA REPREZINTA UN SUNGUR ACT JURIDIC!
Solicitam Primului Ministru al Romaniei precum si ministrilor Sanatatii, Muncii, MAE, MAI, MApN, Mediului, Transporturilor, Justitiei, sa retraga obiectivele cu privire la tehnologia 5G din Programul de Guvernare deoarece contravin Constitutiei, principiului suveranitatii nationale, al statului de drept si drepturilor fundamentale garantate de Constitutie pentru toti romanii!
Rugam pe toti demnitarii si functionarii ANCOM si ai Guvernului Romaniei sa citeasca APELUL INTERNATIONAL si, daca il considera etic si argumentat, sa si-l asume prin semnatura pe platforma pentru a https://www.5gspaceappeal.org/the-appeal
STOPATI ACUM aceste demersuri pentru a conserva viata si sanatatea in Romania si pe aceasta planeta !
VA MULȚUMIM pentru clarificări!
Cu considerație,
ASOCIAȚIA ANGEL
Președinte
Eugen LUCAN
Cu referire la anuntul postat la: https://www.ancom.ro/formdata-270-45-185
Titlu: Proiect de Hotărâre privind aprobarea Tabelului naţional de atribuire a benzilor de frecvenţe radio
Fisier: proiect_hotarare_tnabf1572522120.pdf
Fisier: nota_fundamentare_hg_tnabf1572522121.pdf
Fisier: tnabf_1_9_-_29700_kHz1572522121.pdf
Fisier: tnabf_2_297_-_960_MHz1572522121.pdf
Fisier: tnabf_3_960_-_10000_MHz1572522121.pdf
Fisier: tnabf_4_10_-_275_GHz1572522121.pdf
Data la care documentele au fost supuse consultarii publice: 2019.10.31
Data limita pentru primirea observatiilor: 2019.12.02
[1] https://www.ancom.ro/uploads/forms_files/nota_fundamentare_hg_tnabf1572522121.pdf
[2] https://www.ancom.ro/uploads/forms_files/proiect_hotarare_tnabf1572522120.pdf
https://www.ancom.ro/formdata-270-45-185
[3] https://www.ancom.ro/uploads/forms_files/nota_fundamentare_hg_tnabf1572522121.pdf
[4] CAIET DE SARCINI PENTRU ORGANIZAREA PROCEDURII DE SELECŢIE COMPETITIVE ÎN VEDEREA ACORDĂRII UNOR DREPTURI DE UTILIZARE A FRECVENŢELOR RADIO ÎN BENZILE DE 700 MHz, 800 MHz, 1500 MHz, 2600 MHz şi 3400-3800 MHz. (http://www.ancom.ro/uploads/forms_files/CAIET_SARCINI_LICITATIE_20191564493717.pdf).
[5] Gigabit LTE explained: Carrier aggregation: https://www.youtube.com/watch?pHj7mTBOemU;
[6] Gigabit LTE explained: 4×4 MIMO: https://www.youtube.com/watch?v=geKrRzSig94;
[7] Gigabit LTE explained: 256-QAM: https://www.youtube.com/watch?v=8qhU4tOeafY;
[8] Gigabit LTE explained: LTE-U/LAA: https://www.youtube.com/watch?v=J0brWaN75Dw;
https://www.youtube.com/watch?v=n8SSWka-beU;
[9] 3GPP Release 10: http://www.itu.int/ITU-R/information/promotion/e-flash/2/article4.html;
[10] https://www.qualcomm.com/snapdragon/gigabit;
https://www.youtube.com/watch?v=Ed0W2afnTzs;
[11] Frequency Division Duplexing (FDD) este o tehnică în care emițătorul și receptorul (telefonul) operează pe frecvențe diferite. De exemplu, în rețelele wireless mobile, un bloc de spectru este alocat pentru legătura ascendentă (uplink), care transportă date de la telefoanele mobile la o stație de bază, în timp ce un altul este alocat pentru downlink.
[12] Supplementary Downlink (SDL), specific tehnologiei 5G, permite suplimentarea conexiunii cu spectru FDD neutilizat, pentru a îmbunătăți semnificativ capacitatea (lățimea de bandă) conexiunii downlink și experiența utilizatorilor.
[13] În Time-Division Duplexing (TDD), timpul mai degrabă decât frecvența este utilizat pentru a separa transmisia și recepția semnalelor, și astfel o frecvență unică este atribuită unui utilizator (telefonul mobil) pentru ambele direcții. TDD asigură un flux de informații bidirecționale cvasi-simultane.
[14] https://www.comunicatii.gov.ro/wp-content/uploads/2019/09/Strategia-5G.pdf;
[15] http://www.ancom.ro/uploads/articles/HG%20nr_%20429%20-%202019.pdf;
[16] https://www.comunicatii.gov.ro/wp-content/uploads/2019/09/Strategia-5G.pdf;
[17] http://www.ancom.ro/uploads/articles/HG%20nr_%20429%20-%202019.pdf;
[18] https://www.comunicatii.gov.ro/wp-content/uploads/2019/09/Strategia-5G.pdf;
[19] http://www.ancom.ro/uploads/articles/HG%20nr_%20429%20-%202019.pdf;
[20] CAIET DE SARCINI PENTRU ORGANIZAREA PROCEDURII DE SELECŢIE COMPETITIVE ÎN VEDEREA ACORDĂRII UNOR DREPTURI DE UTILIZARE A FRECVENŢELOR RADIO ÎN BENZILE DE 700 MHz, 800 MHz, 1500 MHz, 2600 MHz şi 3400-3800 MHz. (http://www.ancom.ro/uploads/forms_files/CAIET_SARCINI_LICITATIE_20191564493717.pdf);
[21] https://www.comunicatii.gov.ro/wp-content/uploads/2019/09/Strategia-5G.pdf;
[22] http://www.ancom.ro/uploads/articles/HG%20nr_%20429%20-%202019.pdf.